Jak pozyska膰 klienta dla sklepu internetowego

Handel i reklama w internecie

Jak pozyska膰 klienta dla sklepu internetowego

Jak pozyska膰 klient贸w

Ka偶dy sklep jak i ka偶dy inny biznes, do swojego rozwoju potrzebuje sta艂ego nap艂ywu nowych klient贸w. Jest wiele 藕r贸de艂 ich pozyskiwania, jednak 偶adne z nich w rzeczywisto艣ci nie jest darmowe 鈥 zawsze b臋dzie to kwestia w艂asnego czasu lub pieni臋dzy. Dlatego wa偶ne jest, aby dla swojego sklepu wybra膰 odpowiednie kana艂y reklamowe. Pami臋taj, 偶e je艣li sam nie czujesz si臋 dobrze w komunikacji marketingowej, mo偶esz pozyskiwanie klient贸w po prostu oddelegowa膰.

Zaczynaj膮c sw贸j biznes e-commerce w pierwszej kolejno艣ci powiniene艣 si臋 skupi膰 na swoich klientach. Jak pozyska膰 klienta? Ju偶 na samym pocz膮tku musisz stworzy膰 鈥瀖odel Persony鈥 i precyzyjnie okre艣li膰 grup臋 docelow膮. To jest bardzo wa偶ne, poniewa偶 pozwala wybra膰 te kana艂y marketingowe i komunikacyjne, z kt贸rych rzeczywi艣cie korzystaj膮 Twoi klienci. Je艣li nie dopilnujesz tego aspektu, spora cz臋艣膰 Twoich pieni臋dzy i czasu, b臋dzie sz艂a na ludzi, kt贸rzy nigdy nie zechc膮 skorzysta膰 z Twojej oferty. Powiniene艣  kierowa膰 si臋 zasad膮, 偶e tam gdzie jest Tw贸j klient jest i Twoja marka, ale by to wiedzie膰, musisz pozna膰 swoich klient贸w. Wiem, 偶e dla wielu przedsi臋biorc贸w okre艣lenie ich grupy docelowej jest z r贸偶nych powod贸w k艂opotliwe. Je艣li i Ty masz z tym problem, napisz do mnie, postaram Ci si臋 pom贸c.

W tym artykule jako specjalista ds reklamy, om贸wi臋 mo偶liwo艣ci pozyskania klient贸w z:

  • Serwis贸w spo艂eczno艣ciowych,
  • Google Ads,
  • SEO i Pozycjonowania,
  • Por贸wnywarek cen,
  • Serwis贸w aukcyjnych,
  • Firmowego bloga i content marketingu,
  • Mailingu,
  • Katalog贸w firm i bran偶owych,
  • Google Moja Firma,
  • Serwis贸w z kodami rabatowymi,
  • Program贸w partnerskich i sieci afiliacyjnych,
  • Bloger贸w i Influencer贸w,
  • For internetowych i grup tematycznych,
  • Pasa偶y handlowych online,
  • Baner贸w reklamowych na stronach internetowych,
  • Marketingu szeptanego,

Jak pozyska膰 nowych klient贸w dla sklepu internetowego?

jak pozyska膰 klienta

Serwisy spo艂eczno艣ciowe

Serwisy spo艂eczno艣ciowe mo偶esz wykorzysta膰 dwutorowo. Pierwsze i najpopularniejsze rozwi膮zanie to prowadzenia Fanpage, wrzucanie post贸w i nawi膮zywanie interakcji z u偶ytkownikami, za po艣rednictwem komentarzy oraz wbudowanych w serwisy komunikator贸w.  Z do艣wiadczenia wiem, 偶e aby to fajnie dzia艂a艂o i przynosi艂o profity firmie, profil w social mediach musi by膰 prowadzony nie tylko regularnie, ale z pomys艂em i pasj膮. Czy mo偶na prowadzi膰 Fanpage firmy wy艂膮cznie po to by, by by膰 w danym medium? Tak, je艣li zale偶y Ci wy艂膮cznie na komunikacji z klientem, wykorzystuj膮c wewn臋trzne komunikatory serwis贸w, mo偶esz ustawi膰 harmonogram publikacji post贸w na miesi膮c z g贸ry, nie skupiaj膮c przy tym za specjalnie na samej tre艣ci. Zwr贸c臋 tutaj jednak Twoj膮 uwag臋 na fakt, 偶e ludzie nie chc膮 kupowa膰 od instytucji i korporacji. Wsp贸艂czesny klient oczekuje tego, by marka mia艂a ludzk膮 twarz i przedstawia艂a bliskie mu warto艣ci.

Sam profil sklepu nale偶y porz膮dnie uzupe艂ni膰 i poda膰 w nim wszystkie informacje. Warto zastanowi膰 si臋 r贸wnie偶 nad integracj膮 systemu komentarzy np. Facebook z witryn膮 w艂asnego sklepu, umo偶liwiaj膮c za jego pomoc膮 komentowanie produkt贸w w sklepie.

Facebook Messenger mo偶e zosta膰 wdro偶ony na stron臋 sklepu i s艂u偶y膰 jako kana艂 komunikacji z klientami w postaci chata na stronie, pozytywnie wp艂ywa on na pog艂臋bianie relacji z klientami. Zwr贸c臋 tutaj uwag臋 na to, aby przed u偶yciem tego rozwi膮zania przyjrze膰 si臋 swojej grupie docelowej. U niekt贸rych moich klient贸w to rozwi膮zanie nie przyj臋艂o si臋, podczas gdy inny zewn臋trzny chat, cieszy艂 si臋 ju偶 du偶膮 popularno艣ci膮.

Reklama na Facebook, Instagram mo偶e funkcjonowa膰 jako niezale偶ny kana艂, pozyskuj膮cy klient贸w na stron臋 sklepu, ca艂kowicie pomijaj膮c potrzeb臋 posiadania Fanpage. Mo偶e te偶, by膰 wsparciem dla profilu firmy w social mediach i z ni膮 korelowa膰.  Osobi艣cie polecam w艂a艣nie to drugie rozwi膮zanie. Sama reklama mo偶e wy艣wietla膰 si臋 na Facebook/Instagram, w Messengerze oraz w Audience Network, czyli sieci partnerskich stron internetowych. Osobi艣cie staram si臋 korzysta膰 z remarketingu na Facebook i Instagram,wykorzystuj膮c do tego katalog produkt贸w w Facebook lub zwyk艂膮 reklam臋 graficzn膮. Remarketing w tych kana艂ach jest bardzo efektywny i niemal zawsze przynosi korzy艣ci moim klientom. Zwr贸c臋 tutaj Twoj膮 uwag臋, 偶e poprawna konfiguracja kampanii reklamowych w social mediach wymaga wiedzy i do艣wiadczenia, je艣li jej zg艂臋bianie Ciebie nie poci膮ga, oddeleguj to zadanie.

Jak pozyska膰 nowych klient贸w

Google Ads

Google Ads (AdWords) jest zbiorem g艂贸wnych kana艂贸w marketingowych dla sklepu internetowego, pozwala pozyska膰 trafny, warto艣ciowy ruch i oczywi艣cie nowych klient贸w o ile konto AdWords jest dobrze skonfigurowane, a kampanie zoptymalizowane. Je艣li jednak tak nie jest, kana艂y reklamowe Google zu偶yj膮 b艂yskawicznie wszystkie Twoje zasoby, daj膮c w zamian jedynie przypadkowe klikni臋cia. W Google Ads nie ma mo偶liwo艣ci tak precyzyjnego targetowania u偶ytkownik贸w, jak ma to miejsce w Facebook Ads, gdzie mo偶emy wyszukiwa膰 osoby kt贸re przeprowadzi艂y si臋 w ci膮gu ostatniego miesi膮ca czy w艂a艣nie urodzi艂o im si臋 dziecko. Google umo偶liwi za to dotarcie 鈥濼u i teraz鈥 do os贸b, kt贸re w czasie rzeczywistym szukaj膮 konkretnego produktu, kt贸ry Ty masz w swoim sklepie. Klikaj膮c w reklam臋, konsument zostaje skierowany wprost na stron臋 produktu, kt贸rego poszukuje.

Us艂uga Google Ads zawiera w sobie nast臋puj膮ce kana艂y:

Google Zakupy, czyli reklam臋 produktow膮 polegaj膮c膮 na eksponowaniu zdj臋膰 produkt贸w wraz z cenami, bezpo艣rednio w wyszukiwarce Google. Aktualnie dla wi臋kszo艣ci bran偶, jest to podstawowy kana艂 marketingowy w e-commerce.

Search Ads, s膮 tzw. Linki sponsorowane, reklamy tekstowe wy艣wietlane bezpo艣rednio w wyszukiwarce Google.  Znajduj膮 si臋 ponad wynikami organicznymi (o tym napisz臋 poni偶ej). Obecnie Search Ads w e-commerce pe艂ni rol臋 uzupe艂niaj膮c膮 dla reklam produktowych Google Zakupy. Wspomn臋, 偶e reklamy Search Ads mog膮 by膰 r贸wnie偶 wy艣wietlane w Mapach Google, je艣li posiadasz zweryfikowan膮 wizyt贸wk臋 firmy w Google Moja Firma.

Reklama w poczcie Gmail, jest to forma reklamy, kt贸r膮 mo偶na wy艣wietla膰 u偶ytkownikom poczty Google. Gmail Ads, ma form臋 graficznego banera lub/i sponsorowanej wiadomo艣ci email. Powiem Ci, 偶e takie sponsorowane maile maj膮 wysoki wsp贸艂czynnik otwar膰, niemniej przej艣膰 z takiej reklamy na stron臋 sklepu b臋dzie ju偶 niewiele. Reklama w Gmail b臋dzie s艂u偶y艂a przede wszystkim do promocji marki i budowania jej 艣wiadomo艣ci po艣r贸d odbiorc贸w.

Reklama graficzna Display, s膮 to banery reklamowe wy艣wietlane na stronach internetowych, kt贸re nale偶膮 do sieci reklamowej Google (Adsense) oraz do partner贸w Google. Sie膰 ta obejmuje wi臋kszo艣膰 witryn w Internecie (onet, tvn24, interia, wp, forbes etc.) . Reklamy graficzne w e-commerce wykorzystuje si臋 do promocji i budowania 艣wiadomo艣ci marki oraz do remarketingu.

YouTube i wideo. Tak, mo偶esz nakr臋ci膰 poruszaj膮cy film swoim iPhone’m, albo zam贸wi膰 profesjonalny spot reklamowy, po czym pokaza膰 go wszystkim swoim przesz艂ym, obecnym, a nawet przysz艂ym klientom. I to jest naprawd臋 fajna sprawa, jednak by reklama wideo odnios艂a skutek, potrzebujesz dobrze sprecyzowanej grupy docelowej i sporych zasob贸w. Niestety, nigdy nie przydarzy艂o mi si臋, by reklama wideo pozyskiwa艂a klient贸w, pomimo, 偶e jest mo偶liwo艣膰 integracji jej z Google Zakupy oraz same koszty emisji nie wydaj膮 si臋 by膰 wysokie 鈥 pozostaje problem skali. Dlatego te偶 uwa偶am, 偶e efektywnie mo偶na wykorzysta膰 j膮 przede wszystkim w remarketingu, gdzie naprawd臋 ma艂ym nak艂adem finansowym, pokarzemy spoty reklamowe swoim klientom, wy艣wietlaj膮c je w towarzystwie takich brand贸w jak Play, IKEA czy Adidas.

Remarketing, czyli wy艣wietlanie reklam osobom, kt贸re odwiedzi艂y stron臋 Twojego sklepu, po to, by powt贸rnie ich zaanga偶owa膰, zach臋ci膰 do powrotu i z艂o偶enia zam贸wienia. Tutaj wyr贸偶ni臋 jedynie dwie podstawowe formy remarketingu 鈥 statyczne reklamy graficzne, ew. filmy wideo oraz remarketing dynamiczny, kt贸ry polega na wykorzystaniu danych produktowych z kana艂u Google Zakupy do ekspozycji reklamy w sieci Google Display, pokazuj膮c u偶ytkownikom produkty, kt贸re ogl膮dali i/lub dodali do koszyka, b臋d膮c na stronie sklepu internetowego.

Jak pozyska膰 klienta na us艂ugi

SEO optymalizacja & Pozycjonowanie

Na wst臋pie powiem, 偶e SEO optymalizacja a Pozycjonowanie (w praktyce jest to obecnie link building) to dwie r贸偶ne sprawy. Tak jak o SEO powiniene艣 si臋 troszczy膰 ju偶 od samego pocz膮tku istnienia sklepu, tak o pozycjonowanie i jego kwesti臋, mo偶esz pozostawi膰 sobie jako opcjonalny kana艂 marketingowy.

SEO (search engine optimization) jest to zbi贸r ustawie艅 oraz konfiguracja Twojego sklepu internetowego, kt贸ra ma na celu zoptymalizowanie informacji i jej format贸w znajduj膮cych si臋 na podstronach Twojej witryny, w taki spos贸b, by by艂y one jak najtrafniej interpretowane przez przegl膮darki internetowe typu Google w celu ich poprawnego rozpoznania i zindeksowania. W perspektywie czasu dzia艂ania te przek艂adaj膮 si臋 na ruch organiczny, oparty o informacje ka偶dej ze stron Twojego sklepu.

Oznacza to, 偶e s膮 standardy dla stron internetowych, kt贸re Tw贸j sklep powinien spe艂nia膰 (np. w3c) oraz s膮 formaty informacji, kt贸re powinien przegl膮darkom internetowym udost臋pnia膰 (np. mikrodane, rich snippets). Dlatego dobrym pomys艂em b臋dzie zlecenie specjali艣cie audytu SEO Twojego sklepu. Za to sam, ze swojej strony mo偶esz si臋 zatroszczy膰 o to, by zg艂osi膰 domen臋 swojego sklepu do Google Search Console oraz doda膰 w tej us艂udze, map臋 witryny sklepu w postaci pliku (xml sitemap).

Celem Pozycjonowania jest zwi臋kszenie warto艣ci wybranych stron Twojego sklepu w 鈥瀘czach鈥 wyszukiwarek typu Google oraz 艣cis艂e ich powi膮zanie z wybranymi przez Ciebie s艂owami kluczowymi. Wraz ze wzrostem warto艣ci podstron sklepu, ro艣nie jej pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania.

Pokr贸tce m贸wi膮c, pozycjonowaniem b臋d膮 dzia艂ania, kt贸re maj膮 spowodowa膰, by Tw贸j sklep pojawia艂 si臋 na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania Google na wybrane przez Ciebie frazy.

Pozycjonowanie, a raczej link building to proces nieprzerwanie trwaj膮cy w czasie i wymagaj膮cy sta艂ych nak艂ad贸w finansowych, dlatego traktuj臋 go jako kana艂 marketingowy, kt贸ry wymaga zaanga偶owania specjalisty w tej dziedzinie. Nie spotka艂em si臋 dot膮d, by kt贸rykolwiek przedsi臋biorca w e-commerce sam sobie z tematem pozycjonowania poradzi艂.

Ostrzegam – nieumiej臋tne pozycjonowanie (bardzo cz臋ste s膮 r贸wnie偶 oszustwa w艣r贸d firm 艣wiadcz膮cych t臋 us艂ug臋, polegaj膮ce na nabijaniu klient贸w w roczne umowy i nie robieniu dla nich kompletnie niczego) mo偶e bardzo zaszkodzi膰. Manipulowanie wynikami wyszukiwania organicznego jako praktyka, jest pot臋piane przez Google. Je艣li jego algorytmy wykryj膮 celowe podkr臋canie Twojej strony, mo偶esz liczy膰 si臋 z tym, 偶e system mo偶e na艂o偶y膰 na Tw贸j sklep filtr, znacznie obni偶aj膮cy jego pozycj臋 w wyszukiwarce. Jednak najgorsz膮 opcj膮 jest dostanie tzw. 鈥瀊ana鈥, kt贸ry mo偶e dotyczy膰 nie tylko pozycjonowanych fraz, a nawet samej domeny sklepu. Z tego powodu, je艣li zdecydujesz si臋 pozycjonowa膰 sw贸j sklep, zostaw to zadanie profesjonalistom.

Por贸wnywarki cen

Ceneo, ceneria, sk膮piec czy nokaut, ich g艂贸wnym celem jest danie konsumentowi mo偶liwo艣ci wyszukania najlepszej cenowo oferty dla wybranego produktu. Je艣li nie zamierzasz konkurowa膰 cen膮 albo te偶, nie posiadasz unikalnych produkt贸w, por贸wnywarki b臋d膮 pe艂ni膰 rol臋 wy艂膮cznie wizerunkow膮. Ruch z nich chocia偶 charakteryzuje si臋 wysok膮 konwersj膮, jest stosunkowo drogi w por贸wnaniu do ruchu z Google. Jednak warto je przetestowa膰, poniewa偶 mo偶e w praktyce okaza膰 si臋, 偶e z uwagi na zjawisko multichannelingu w sprzeda偶y, por贸wnywarki stan膮 si臋 wsparciem dla Twoich pozosta艂ych kana艂贸w marketingowych, zwi臋kszaj膮c tym samym w nich sprzeda偶.

Serwisy aukcyjne

Serwisy aukcyjne pozwalaj膮 dotrze膰 do ca艂kowicie innej grupy odbiorc贸w.  Allegro, ebay i amazon maj膮 swoich fan贸w i daj膮 spore mo偶liwo艣ci, jednak na Twoj膮 sprzeda偶 wp艂yw b臋dzie mia艂a niemal wy艂膮cznie cena. Zwa偶ywszy jednak na to, 偶e wszystkie platformy handlowe dla e-commerce maj膮 gotowe modu艂y i rozwi膮zania pozwalaj膮ce zintegrowa膰 Tw贸j sklep z serwisami aukcyjnymi, warto to zrobi膰. Pami臋taj jednak, 偶e zawsze znajdzie si臋 kto艣, kto zaoferuje ni偶sz膮 cen臋, dlatego strategia marketingowa oparta o ni膮 z czasem zawiedzie.

Z uwagi na dynamik臋 zmian regulamin贸w serwis贸w aukcyjnych, trudno mi jest powiedzie膰, czy mog膮 one pe艂ni膰 funkcj臋 wizerunkow膮 i pos艂u偶y膰 do promocji marki. Na pewno mo偶esz do swojej przesy艂ki, kt贸r膮 wy艣lesz, doda膰 ulotk臋 zach臋caj膮c膮 do skorzystania z pe艂nej oferty Twojego sklepu internetowego.

Specjalista ds reklamy

Firmowy blog i content marketing

Przedsi臋biorcy cz臋sto zaczynaj膮 przy okazji otwierania sklepu tworzy膰 bloga, kt贸ry ju偶 po paru miesi膮cach zbiera jedynie paj臋czyny. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e firmowy blog wymaga tak jak i sam sklep promocji, bo bez niej, nikt o nim nie us艂yszy. Do reklamowania sklepowego bloga najlepiej jest wykorzysta膰 social media oraz newsletter. Zwr贸膰 uwag臋 na to, by tre艣膰 Twojego bloga by艂a ciekawa dla klient贸w.  A co mo偶e ich interesowa膰? Zapytaj AnswerThePublic.com

Publikacje na blogu mog膮 mie膰 form臋 artyku艂贸w albo materia艂贸w wideo przesy艂anych na firmowy kana艂 w serwisie YouTube. By kana艂 odni贸s艂 sukces, potrzeba dziesi膮tek ciekawych tre艣ci, cz臋sto te偶 pieni臋dzy na jego promocj臋 oraz przede wszystkim cierpliwo艣ci.

Jak pozyska膰 klienta z firmowego bloga? Zazwyczaj sytuacja po艣r贸d moich klient贸w wygl膮da tak, 偶e sam klient nie ma ochoty osobi艣cie tworzy膰 tre艣ci, poniewa偶 jego uwaga skupia si臋 na prowadzeniu biznesu. Pracownicy zajmuj膮cy si臋 obs艂ug膮 sklepu i realizacj膮 zam贸wie艅 nie za specjalnie maj膮 ochot臋 cokolwiek kreatywnego tworzy膰, a je艣li ju偶 to robi膮, to jest to wymuszone. Dlatego dobrze jest, by艣 mia艂 w firmie osob臋 odpowiedzialn膮 wy艂膮cznie za prowadzenie fanpage i bloga. Zwr贸膰 jednak uwag臋, na to, by nie zrzuca膰 na ni膮 obs艂ugi klient贸w. Mo偶esz mi wierzy膰, 偶e odbieranie telefon贸w i emaili jest na tyle absorbuj膮ce i tak rozprasza, 偶e o tworzeniu dobrego contentu mo偶na zapomnie膰.

Mailing

Z uwagi na RODO jako specjalista ds reklamy, odradzam kupowanie baz danych zawieraj膮cych adresy email. Podmiot sprzedaj膮cy tak膮 baz臋 danych, musi uzyska膰 zgod臋 os贸b, kt贸rych dane znajduj膮 si臋 w tej bazie na ich sprzeda偶 (wi臋cej na gov.pl). Jak zapewne ju偶 wiesz, nielegalne przetwarzanie danych osobowych mo偶e sporo kosztowa膰.

Co wi臋c z mailingiem? S膮 rozwi膮zania, nawet bardzo efektywne. Mo偶esz skorzysta膰 z oferty serwis贸w takich jak onet (4,8 mil u偶ytkownik贸w), wp (6,9 miliona u偶ytkownik贸w), czy interii (3,2 miliona u偶ytkownik贸w) i wykupi膰 wysy艂k臋 maili do uprzednio sprecyzowanej przez Ciebie grupy ich klient贸w, kt贸rymi s膮 osoby posiadaj膮ce swoj膮 skrzynk臋 pocztow膮, we wspomnianych serwisach.

Warto r贸wnie偶 si臋gn膮膰 po Gmail za po艣rednictwem Google Ads. Jest to niedroga forma mailingu, pozwalaj膮ca wy艣wietli膰 maila 鈥 reklam臋 w skrzynce osoby, kt贸ra posiada konto pocztowe w us艂udze gmail. Za reklam臋 zap艂acisz dopiero, gdy odbiorca otworzy wiadomo艣膰 reklamow膮, ceny za taki klik zaczynaj膮 si臋 przewa偶nie ju偶 od 7 groszy. Wiadomo艣膰 mo偶e zawiera膰 zdj臋cia, tekst oraz film wideo, a do okre艣lenia grupy docelowej odbiorc贸w, mo偶esz wykorzysta膰 niemal ca艂y potencja艂 targetowania Google, za wyj膮tkiem list remarketingowych. Je艣li chodzi o zasi臋g, to w Polsce gmail ma ponad 8,2 miliona realnych u偶ytkownik贸w.

Katalogi firm, bran偶owe

Katalogi bran偶owe ani te偶 katalogi firm nie przysporz膮 Tobie zbyt wielu klient贸w, chyba, 偶e oferujesz produkty rzadkie lub specjalistyczne. Przed laty, katalogi by艂y wykorzystywane do 鈥瀔atalogowania stron鈥, czyli przede wszystkim s艂u偶y艂y pozyskiwaniu link贸w, kt贸re mia艂y wp艂ywa膰 na pozycj臋 strony w wyszukiwarkach (pozycjonowanie). Czy w B2C katalogowanie strony sklepu ma sens? Je艣li Twoim jedynym celem jest pozyskanie nowych klient贸w, to zdecydowanie nie.

Google Moja Firma

Jak pozyska膰 nowych klient贸w z tej wizyt贸wki? Posiadaj膮c sklep stacjonarny, powiniene艣 koniecznie posiada膰 uzupe艂nion膮 i zweryfikowan膮 wizyt贸wk臋 w Google Moja Firma. Profil firmy b臋dzie pojawia艂 si臋 w贸wczas u偶ytkownikom podczas wyszukiwania jej i podobnych do niej firm w wyszukiwarce i Mapach Google.

Posiadaj膮c ju偶 swoj膮 wizyt贸wk臋 w Google, warto publikowa膰 na niej wpisy, dzi臋ki kt贸rym b臋dzie r贸s艂 jej zasi臋g. Powiniene艣 zadba膰 o to, by co tydzie艅 pojawia艂 si臋 na niej nowy wpis wraz z grafik膮 lub zdj臋ciem.

Google Moja Firma to nie tylko wizyt贸wka sklepu, u偶ytkownicy Internetu mog膮 za jej pomoc膮 zadawa膰 Tobie pytania, dodawa膰 w艂asne zdj臋cia i informacje oraz ocenia膰 Tw贸j sklep publikuj膮c na niej swoje opinie. Z tego powodu, powiniene艣 monitorowa膰 wszystko to co si臋 wok贸艂 niej dzieje.

Jako ciekawostk臋 dodam, 偶e zosta艂a wdro偶ona funkcjonalno艣膰, kt贸ra umo偶liwia bezp艂atne prezentowanie produkt贸w na wizyt贸wce sklepu w Google Moja Firma.

Serwisy z kodami rabatowymi

Wi臋kszo艣膰 Twoich klient贸w do nich nie zagl膮da, co nie zmienia faktu, 偶e mog膮 sta膰 si臋 藕r贸d艂em ruchu. Czy to b臋dzie warto艣ciowy ruch czy te偶 nie, to musisz oceni膰 sam. Dodanie swojej oferty do takiego serwisu jest zazwyczaj bezp艂atne, a sama oferta mo偶e by膰 tak prozaiczna jak 鈥瀌armowa wysy艂ka dla zakup贸w od 300 z艂鈥. Szczerze m贸wi膮c promocje, kt贸re odnajduj臋 w takich serwisach s膮 bardzo s艂abe albo wr臋cz fikcyjne. Marki wykorzystuj膮 serwisy z kodami rabatowymi przede wszystkim jako drugorz臋dny kana艂 marketingowy, pozwalaj膮cy dotrze膰 do spo艂eczno艣ci 鈥炁俹wc贸w okazji i promocji鈥.

Czy warto si臋 w to zaanga偶owa膰? Je艣li mo偶esz bardzo ma艂ym nak艂adem pozyska膰 nowego klienta, to czemu by艣 tego mia艂 nie zrobi膰. I chocia偶 sam sceptycznie podchodz臋 do takiej formy promocji, widz臋 w niej potencja艂, dlatego moim zdaniem warto monitorowa膰  trendy zakupowe w serwisach z kodami rabatowymi oraz ich ofert臋 dla e-commerce.

Program partnerski i sieci afiliacyjne

Dobrym pomys艂em jest, by Tw贸j sklep mia艂 program partnerski, kt贸ry umo偶liwi zbudowanie w艂asnej sieci dystrybucji. Problemem pozostaje jednak pozyskanie samych partner贸w. W艂a艣ciwie nie ma co liczy膰 na to, 偶e klient sklepu postanowi zaj膮膰 si臋 dystrybucj膮 Twoich tre艣ci i produkt贸w, nawet je艣li b臋dzie mia艂 z tego korzy艣ci. Klienci przychodz膮 do sklepu zrobi膰 zakupy, a nie dorobi膰.

Partner贸w nale偶y szuka膰 za pomoc膮 zwyk艂ych kana艂贸w marketingowych, a co za tym idzie nale偶y okre艣li膰 grup臋 docelow膮. Ponadto b臋dziesz musia艂 zbudowa膰 system afiliacyjny. Je艣li b臋dziesz chcia艂 sam stworzy膰 sie膰 dystrybucji opart膮 o afiliacj臋, b臋dziesz musia艂 liczy膰 si臋 ze sporymi nak艂adami na t臋 inwestycj臋.

Zdecydowanie ta艅szym pomys艂em jest skorzystanie z dzia艂aj膮cych ju偶 sieci afiliacyjnych. Je艣li si臋 na to zdecydujesz, b臋dziesz musia艂 podpisa膰 umow臋 wsp贸艂pracy z sieci膮 afiliacyjn膮, zintegrowa膰 sw贸j sklep z jej systemami 艣ledzenia sprzeda偶y oraz dostarczy膰 wymagane pliki np. kreacje reklamowe, czy plik xml z ofert膮 Twojego sklepu. W kwestii rozlicze艅 powinien Ciebie interesowa膰 tylko jeden model 鈥 CPS polegaj膮cy na tym, 偶e p艂acisz okre艣lon膮 umow膮 prowizj臋 od sprzeda偶y sieci afiliacyjnej. Jak to dzia艂a? Konsument widzi reklam臋 Twojego produktu na stronie wydawcy w sieci afiliacyjnej, klika w ni膮, po czym przechodzi na Tw贸j sklep i dokonuje zakupu.

Czy afiliacja si臋 op艂aca? To zale偶y. Je艣li poszukujesz nowych 藕r贸de艂 ruchu i klient贸w, powiniene艣 rozezna膰 si臋 w rynku us艂ug sieci afiliacyjnych i przetestowa膰 je.

Korzystaj膮c z us艂ug firmy afiliacyjnej docierasz do odbiorc贸w, do kt贸rych nie dotar艂by艣 zapewne innymi kana艂ami. Dlatego moim zdaniem sie膰 afiliacyjna jest kana艂em marketingowym, nad kt贸rym warto si臋 zastanowi膰.

jak pozyska膰 klienta

Blogerzy i Influencerzy

Jest ma艂o prawdopodobne, aby艣 pr臋dko chcia艂 skorzysta膰 z tej formy promocji swojej marki. Dzia艂ania marketingowe oparte o bloger贸w i influencer贸w maj膮 przede wszystkim za cel zbudowanie po偶膮danego wizerunku Twojego brandu i nie prze艂o偶膮 si臋 w kr贸tkim czasie na wzrost sprzeda偶y.

By zacz膮膰 wsp贸艂prac臋 z blogerami i influencerami, mo偶esz skorzysta膰 z jednego z portali, kt贸re  skupiaj膮 blogosfer臋, pozwalaj膮c mark膮 nawi膮zywa膰 wsp贸艂prac臋 z tw贸rcami. Przyk艂adowe portale to: whitepress, reachablogger, snapstars, inflube oraz zagraniczne neoreach. Jak nale偶y traktowa膰 bloger贸w i influencer贸w? Jak partner贸w w biznesie, inaczej efekt nie b臋dzie satysfakcjonuj膮cy dla 偶adnej ze stron.

Mo偶e Ci臋 zaskocz臋, ale lepiej by Twoj膮 mark臋 promowa艂o 100 Influencer贸w ni偶 topowy Polski celebryta. Dzieje si臋 tak z powodu wiarygodno艣ci, kt贸ra przek艂ada si臋 na dow贸d spo艂eczny. Jedna osoba mo偶e si臋 鈥瀞przeda膰鈥 ale ju偶 100 os贸b 鈥瀗ie mo偶e si臋 myli膰鈥. Oczywi艣cie przed nawi膮zaniem samej wsp贸艂pracy, sprawd藕 dok艂adnie jakie tre艣ci wybrany bloger czy influencer publikuje i jakie warto艣ci sob膮 reprezentuje.

Fora internetowe i grupy tematyczne

Je艣li wystarczaj膮co dobrze przeanalizowa艂e艣 swoich klient贸w, b臋dziesz wiedzia艂 z jakimi problemami si臋 mierz膮 i jakiej pomocy b臋d膮 potrzebowa膰. Ludzie szukaj膮 odpowiedzi na swoje pytania lub wsparcia w spo艂eczno艣ciach internetowych. Mog膮 to by膰 bran偶owe fora internetowe lub grupy tematyczne na facebook.

Wiesz kim s膮 Twoi klienci i wiesz czego potrzebuj膮, mo偶esz wi臋c pojawi膰 si臋 w miejscach, kt贸re odwiedzaj膮, po to by im pom贸c. Powiniene艣 tam wyst臋powa膰 jako Ty – osoba oraz otwarcie przekazywa膰 swoim profilem, 偶e masz mark臋. Pami臋taj przy tym, by przede wszystkim, niczego nikomu nie sprzedawa膰, ani te偶 na nic nie namawia膰.

Konsumenci ceni膮 sobie spersonalizowane brandy, czyli takie, w kt贸rych widz膮 konkretne osoby. Jest tak dlatego, poniewa偶 klienci chc膮 si臋 uto偶samia膰 z innymi lud藕mi, kt贸rzy reprezentuj膮 ich warto艣ci.

Zdarza si臋, 偶e moi klienci sami tworz膮 grupy skupiaj膮ce osoby zainteresowane dan膮 tematyk膮, wykorzystuj膮c do tego social media, jest to proces wymagaj膮cy czasu i cierpliwo艣ci. Sam przed laty, stworzy艂em i wypromowa艂em kilka spo艂eczno艣ci na G+. Ka偶da z tych grup, po przekroczeniu progu oko艂o 1 ty艣 cz艂onk贸w zaczyna艂a 偶y膰 w艂asnym 偶yciem i tworzy膰 swoje tre艣ci.

B膮d藕 w miejscu gdzie s膮 Twoi klienci, 鈥瀙rzedstaw si臋鈥 niech wiedz膮 kim jeste艣 i co reprezentujesz, wdawaj si臋 z nimi w dyskusj臋 i doradzaj. Zbudujesz wiarygodn膮 renom臋 swojej marki, opart膮 na Twojej osobie.

Pasa偶e handlowe online

Homebook i  domodi, s膮 to internetowe odpowiedniki centr贸w handlowych zbieraj膮ce oferty wielu sklep贸w. Rozliczysz si臋 z nimi abonamentowo oraz b臋d膮 pobiera艂y od Ciebie prowizj臋 za po艣redniczenie w sprzeda偶y produkt贸w. Nie s膮 to por贸wnywarki cen, ich za艂o偶eniem jest wyeksponowanie Twojego produktu, taki te偶 powinien by膰 i Tw贸j cel.

Nie b臋dzie to najta艅sze 藕r贸d艂o ruchu dla Twojego sklepu, je艣li jednak posiadasz w ofercie produkty unikatowe czy designerskie, pasa偶e mog膮 sta膰 si臋 istotnym wsparciem dla Twojej sprzeda偶y. Analizuj膮c 艣cie偶ki wielokana艂owe u swoich klient贸w (analityka Google Analytics) widzia艂em transakcje opieraj膮ce si臋 o ruch z Homebook, kt贸ry by艂 p贸藕niej retargetowany przez Facebook i Google Ads, by dopiero potem zako艅czy膰 si臋 sprzeda偶膮 w sklepie.

jak pozyska膰 klienta biznesowego

Banery reklamowe na stronach internetowych

Interesowa膰 powinny Ciebie wy艂膮cznie tematyczne portale, skupiaj膮ce Twoich potencjalnych klient贸w. Przyk艂adowo, je艣li prowadzisz sklep ze sprz臋tem g贸rskim, reklama na portalu o tematyce wspinaczki g贸rskiej b臋dzie dobrym pomys艂em.

Wszystkie inne strony mo偶esz sobie odpu艣ci膰, poniewa偶 korzystaj膮c z kierowania reklam Google i Facebook oraz ich sieci stron partnerskich, Twoje reklamy graficzne b臋d膮 chodzi艂y za Twoimi potencjalnymi klientami, kt贸rych wybior膮 algorytmy analityczne i heurystyczne na podstawie ich zainteresowa艅 oraz zachowania.

Osobi艣cie widz臋 dwa zastosowania dla reklam na forach bran偶owych czy stronach tematycznych. Pierwszym z nich jest promowanie w艂asnej marki i zaistnienie w 艣wiadomo艣ci przysz艂ych klient贸w. Drugim reklama nowego produktu czy kolekcji wprowadzanej przez Ciebie na rynek. W obu przypadkach wystarczy, 偶e zapami臋tasz, by p艂yn膮cy z reklam przekaz by艂 jasny dla odbiorcy oraz zawiera艂y wezwanie do dzia艂ania, kt贸re powie konsumentowi co ma zrobi膰.

Spotykam si臋 zazwyczaj z tym, 偶e w艂a艣ciciele stron chc膮 rozlicza膰 si臋 z klientami w modelu CPM. Oznacza to, 偶e zap艂acisz za z g贸ry okre艣lon膮 liczb臋 wy艣wietle艅 Twojej reklamy. Z tego powodu popro艣 o dane statystyczne od serwisu i na ich podstawie oblicz, jak d艂ugo Twoje banery b臋d膮 emitowane i czy taka reklama ma w og贸le sens.

Marketing szeptany

Oko艂o 2006 r., gdy zaczyna艂em zajmowa膰 si臋 marketingiem internetowym, marketingiem szeptanym by艂o 鈥瀌owo偶enie鈥 tre艣ci reklamowych na forach internetowych i grupach dyskusyjnych, niczego si臋 nie spodziewaj膮cym ludziom oraz pozostawienie linka prowadz膮cego do strony sklepu. Celem tych dzia艂a艅 by艂o wtedy pozycjonowanie stron internetowych oraz przy dozie szcz臋艣cia, wyr贸偶nienie swojego produktu i oferty na tle konkurencji. Zwa偶ywszy na to, 偶e ka偶dy kto m贸g艂, chcia艂 pozyska膰 klient贸w z for internetowych i pozostawi膰 tam swoje linki, robi膮c to w ma艂o lub jeszcze mniej umiej臋tny spos贸b, marketing szeptany zyska艂 艂atk臋 spamu. Do teraz wikipedia definiuje marketing szeptany jako (ang. whisper marketing, word of mouth marketing) 鈥 to dzia艂ania marketingowe maj膮ce za zadanie dotarcie z informacj膮 marketingow膮 do odbiorcy za po艣rednictwem bezpo艣redniego, wygl膮daj膮cego na 鈥瀞pontaniczny鈥 przekazu ustnego.

Dzisiaj ju偶 jako specjalista ds reklamy powiem Ci, 偶e prawdziwym marketingiem szeptanym jest sytuacja, w kt贸rej Tw贸j klient opowiada o Tobie.

Tw贸j klient mo偶e wyra偶a膰 si臋 komentarzami i opiniami, jest o nie proszony zewsz膮d i coraz cz臋艣ciej. Robi膮 to por贸wnywarki cen, portale aukcyjne, serwisy opiniuj膮ce, Google i Facebook. Wraz z post臋puj膮cym zjawiskiem rozpoznawania u偶ytkownik贸w w Internecie oraz wymiany danych pomi臋dzy platformami, opinie i oceny Twoich klient贸w s膮 prezentowane ich kontaktom jako pierwsze, warto艣ciowe i godne uwagi.

Dlatego tak istotne jest, by Twoi klienci stali si臋 ambasadorami Twojej marki. By to osi膮gn膮膰 musisz pozna膰 ich samych oraz ich potrzeby, kt贸rym to powiniene艣 wychodzi膰 naprzeciw. Sama komunikacja z klientami powinna przebiega膰 obustronnie i by膰 empatyczna.

Oczywi艣cie, mo偶esz r贸wnie偶 wynaj膮膰 agencj臋, kt贸ra b臋dzie wiedzia艂a jak pozyska膰 klienta i za zadanie b臋dzie mia艂a robi膰 dobry PR. B臋dzie on polega膰 na wp艂ywaniu na odbiorc贸w w taki spos贸b, by mieli pozytywne nastawienie do Twojej marki i chcieli nabywa膰 Twoje produkty. Osobi艣cie uwa偶am, 偶e takie niejawne dzia艂ania s膮 w rzeczywisto艣ci lokowaniem produktu i w mojej ocenie konsument, tak jak i w przypadku program贸w telewizyjnych, ma prawo wiedzie膰 o tym fakcie.

jak pozyska膰 klienta dla sklepu

Na koniec poszukiwa艅 odpowiedzi na pytanie o to jak pozyska膰 klienta, chcia艂bym zwr贸ci膰 Twoj膮 uwag臋 na post臋puj膮c膮 w czasie przemian臋 tradycyjnego lejka sprzeda偶owego w podr贸偶 zakupow膮.

Zwi膮zek koncepcji lejka sprzeda偶owego z modelem AIDA, zosta艂 opisany po raz pierwszy przez William W. Townsend w 1924 r. Jak wi臋c widzisz, modele sprzeda偶owe opieraj膮 si臋 o za艂o偶enia niemal sprzed 100 lat. A zmieni艂o si臋 wszystko, pocz膮wszy od zachowa艅 zakupowych i 艣wiadomo艣ci konsument贸w, po technologi臋 i towarzysz膮c膮 jej mnogo艣膰 oraz z艂o偶ono艣膰 obustronnych interakcji z mark膮. W 2009 r. ameryka艅ska sp贸艂ka McKinsey & Company zajmuj膮ca si臋 doradztwem w zakresie zarz膮dzania strategicznego, wysz艂a z koncepcj膮 Zakupowej Podr贸偶y Konsumenta. Osobi艣cie opieram j膮 o analizowanie wszystkich punkt贸w styku konsumenta z mark膮 oraz ich wp艂ywie na jego doznania zakupowe.

Naturalne jest, 偶e sta艂y nap艂yw klient贸w dla e-commerce jest niezb臋dny oraz i to, 偶e chcia艂by艣 uzyska膰 jak najwi臋kszy zwrot z zainwestowanych 艣rodk贸w. Jednak korzystaj膮c z kana艂贸w reklamowych zwr贸膰 uwag臋 nie tylko na sprzeda偶 jak膮 one bezpo艣rednio generuj膮, ale r贸wnie偶 na to, czy bior膮 one udzia艂 w podr贸偶y zakupowej Twoich klient贸w. By si臋 tego dowiedzie膰 korzystaj z narz臋dzi analityki internetowej, wa偶ne tutaj b臋d膮 raporty 艣cie偶ek wielokana艂owych i konwersji wspomaganych. Z pewno艣ci膮 dowiesz si臋 z nich, jak pozyska膰 nowych klient贸w.

Specjalista ds e-Commerce

Je艣li artyku艂 Ci臋 zainteresowa艂, podziel si臋 swoj膮 opni膮 w komentarzu poni偶ej. Zapraszam r贸wnie偶 do subskrypcji mojego Newslettera,.
A mo偶e jeste艣 zainteresowany reklam膮 swojej firmy w internecie?
Zapraszam do kontaktu mail: wilk.praca@gmail.com tel.: 667 383 500

 

Secured By miniOrange