E commerce co to?

Handel i reklama w internecie

E commerce co to?

ecommerce co to

Pojęcie e-Commerce wywodzi się z angielskiego commerce, które po prostu znaczy handel. Sam przedrostek „e” (od electronic) zyskując na popularności, wyparł przedrostek „i” (internet) przez co dzisiaj mamy pojęcie handlu elektronicznego, pisane w swojej anglojęzycznej formie e-commerce. Chociaż nam mogło by się wydawać, że w 21 wieku i-commerce (handel internetowy) jest trafniejszym określeniem, bo odnosi się bezpośrednio do fundamentów znaczenia idei pojęcia, tj. wymiany handlowej dóbr i usług w modelach b2c lub b2b za pośrednictwem internetu.

Samo commerce (handel) posiada też inne przedrostki, które doprecyzowują (1) jego formę, np. m-commerce czyli handel za pośrednictwem urządzeń mobilnych i social commerce – handel za pośrednictwem serwisów społecznościowych lub (2) informują o środowisku operacyjnym lub platformie handlowej dedykowanej dla handlu elektronicznego np. nopcommerce, oscommerce, woocommerce.

Historia e-Commerce

Pierwszym systemem e-Commerce był EDI (Electronic Data Interchange) który w latach 60-dziesiątych umożliwiał wymianę danych pomiędzy serwerami przedsiębiorstw, przesyłając informacje o szczegółach zamówień, płatnościach i terminach dostaw. Nie był to jednak system, który by przypominał dziś istniejące rozwiązania stosowane na znanych nam platformach handlowych.

Ten pojawił się dopiero w 1979 r. Anglik Michael Aldrich podłączył zmodyfikowaną wersje telewizora za pomocą linii telefonicznej do sieci z systemem EDI. Umożliwił on za pomocą stworzonego przez siebie menu wybieranie produktów, które chciało się zakupić. Skonstruowany przez niego prototyp wszedł do użytku publicznego dopiero w 1981 r.

Do polski e-commerce wkroczyło pomiędzy 1994 r a 1997 r. Pierwszym e-sklepem był nieistniejący, wręcz mityczny już sklep firmy Terent. W 1999 roku powstały takie sklepy jak Merlin, Empik oraz zostało założone Allegro.

e commerce co to jest

Co to jest e-Commerce?

Handel elektroniczny (eCommerce) wykorzystuje systemy informatyczne i telekomunikacyjne do zawierania i realizowania transakcji pomiędzy uczestnikami rynku i może dotyczyć zarówno produktów jak i usług. Co ciekawe, złożenie zamówienia za pośrednictwem telefonu poprzez kontakt głosowy ze sprzedawcą, również jest uznawane za e-commerce (handel elektroniczny), chociaż samo e-commerce opiera się w większości przypadków o platformy handlowe – sklepy internetowe i mniej lub bardziej złożone serwisy aukcyjne.

Należy jednak pamiętać, że zarówno płatność jak i dostawa zamówionego towaru lub usługi, może być dokonana z wykorzystaniem internetu jak i poza nim, poprzez kanały offline-owe. Istotne jest, by sama transakcja pomiędzy zamawiającym/kupującym a usługodawcą/sprzedawcą miała miejsce za pomocą systemu teleinformatycznego (sklepu internetowego, strony internetowej, telefonu, emaila, dedykowanej platformy b2b itp.).

Jakie są zalety e-Commerce?

eCommerce posiada szereg zalet, które sprawiają, że cała branża handlu elektronicznego rozwija się bardzo dynamicznie, nieustannie powiększając zarówno swój wpływ na PKB jak i liczbę aktywnych użytkowników. Niektóre z nich to:

  • Zasięg globalny,
  • Oszczędność czasu konsumenta,
  • Skrócenie czasu potrzebnego na dostęp do towarów i usług,
  • Możliwość pozyskania nowych klientów,
  • Możliwość wejścia na nowe rynki,
  • Całodobowa dostępność oferty,
  • Wygoda korzystania z systemów transakcyjnych,
  • Możliwość porównywania wielu ofert jednocześnie,
  • Łatwość nawiązywania interakcji pomiędzy kontrahentami,
  • Oszczędność kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa handlowego oraz niski koszt wejścia na rynek,
  • Możliwość wprowadzenia interaktywnych treści angażujących klientów,
  • Możliwość personalizacji oferty,
  • Możliwość prowadzenia w pełni mierzalnych działań marketingowych w internecie.

Jakie są wady e-Commerce?

Handel elektroniczny – eCommerce posiada również swoje wady, przez co nie jest w stanie wyprzeć standardowych kanałów sprzedaży:

  • Brak możliwości fizycznych oględzin towaru,
  • Wyższy koszt dostarczenia towaru do klienta,
  • Brak możliwości otrzymania towaru „tu i teraz”, wymagany jest określony przez sprzedawcę czas na jego dostawę do klienta,
  • Niepewna rzetelności sprzedawcy – problem wiarygodności jego oferty,
  • Szybkie upadanie nowych e-sklepów i wynikające z tego problemy z obsługą posprzedażową,
  • Brak fizycznego obcowania ze sprzedawcą.
co to jest ecommerce

e-Commerce co to?

Mówiąc w potocznym rozumieniu e-Commerce jest to handel w internecie czyli sprzedaż internetowa. I większość odbiorców w taki sposób będzie rozumiała te pojęcie. Należy również wziąć pod uwagę fakt, że e-Commerce jest ogromnym i nieustannie rozwijającym się sektorem rynku, skupiającym potężne sieci handlowe oraz drobnych sprzedawców, dla których handel w internecie jest podstawą ich zarobku i utrzymania. Dlatego też dużym problemem w branży, jest zaniżanie cen produktów przez wchodzące na rynek małe firmy tylko po to, by za wszelką cenę pozyskać klienta, nawet poniżej progu rentowności, nie posiadając przy tym żadnej strategi dla przedsiębiorstwa. W konsekwencji te działania zawsze kończą się upadkiem firmy e-Commerce i to w przeciągu dwóch lat.

Pamiętać należy, że w e-Commerce najważniejszy jest klient i jego doświadczenia zakupowe, a kluczem do sukcesu dla przedsiębiorstwa jest umiejętne zarządzanie bazą klientów, ich reaktywacja oraz wtórne angażowanie.

Specjalista ds e-Commerce

Jeśli artykuł Cię zainteresował, podziel się swoją opnią w komentarzu poniżej. Zapraszam również do subskrypcji mojego Newslettera,.
A może jesteś zainteresowany reklamą swojej firmy w internecie?
Zapraszam do kontaktu mail: wilk.praca@gmail.com tel.: 667 383 500

 

Secured By miniOrange