Reklama w internecie

Reklama internetowa jest dzisiaj podstawową formą promocji przedsiębiorstwa oraz sposobem na pozyskanie dla niego nowych klientów. Tak naprawdę nie ma branży dla której reklama w internecie była by nieskuteczna, co najwyżej są branże, których reklamowanie jest ograniczone regulacjami prawnymi czy wprost zabronione.
W tym miejscu można zadać sobie pytanie, skoro reklama internetowa jest taka skuteczna, dlaczego tak wiele firm wtapia w nią pieniądze nie mając z niej żadnej sprzedaży lub klientów. Prawda jest jednak taka, że w większości przypadków ta reklama działa skutecznie i na stronę oferty firmy, trafia klient który rzeczywiście tej oferty poszukuje. Brak sprzedaży czy dalszej interakcji użytkownika z firmą wynika z niskiej atrakcyjności samej oferty dla tego użytkownika.
Drodzy Państwo, „byle co” sprzedaje się jedynie na alibabie ale w ilościach hurtowych. W detalu, w Europie konsument jest świadomy, już nie wystarczy pokazać mu zdjęć buraka wmawiając przy tym, że specyfik z niego zdziała cuda, ponieważ sobie to wszystko i sam wy-googla, i to zanim w ogóle zdecyduje się sięgnąć do swojego portfela.
Tak samo jest z Waszą ofertą, jeśli nie jest atrakcyjna i nie odróżnia się od konkurencji, to klient po nią po prostu z niej nie skorzysta. Jeśli więc Twoja oferta jest atrakcyjna, a ludzie sięgają po nią, przychodząc nie tylko z polecenia, to reklama w internecie zawsze będzie dla Twojej firmy skutecznym kanałem marketingowym.

Reklama internetowa – segmentacja kanałów online
Firmy powinny kierować reklamę internetową w te obszary sieci, w których jej klienci spędzają najwięcej czasu i jest możliwe precyzyjne do nich dotarcie. Reklama internetowa nie powinna być kierowana na ślepo, ponieważ jeśli nawet pojawią się jej efekty, mogą być one jedynie “zjawiskiem” które szybko zaniknie. Należy skupić się na jej odbiorcach – własnych klientach i określić jakie intencje im przyświecają podczas wchodzenia w interakcje z Twoja marka i które z miejsc w sieci będzie najbardziej odpowiednie do kontaktu z nimi. Więcej o użytkownikach i ich intencjach napisałem w artykule reklama firmy w internecie, zapraszam.
Główne kanały dla reklamy w internecie możemy pogrupować w segmenty:
- Social Media
- Wyszukiwarki
- Serwisy internetowe
Reklama internetowa w Social Mediach
W Social Mediach firmy mogą budować świadomość swojej marki i jej produktów, prowadzić kampanie informacyjne oraz liczyć na pozyskanie klientów ze skłonnościami do podejmowania decyzji impulsywnych. Oczywiście sam rodzaj social mediów należy dobrać do swojej grupy docelowej, tak by nie emitować reklam odbiorcą, którzy nigdy się nimi nie zainteresują z uwagi na to kim są, jaka jest ich sytuacja życiowa, zainteresowania czy przekonania.
Trafnie dobrane social media, stają się zyskownym kanałem marketingowym, zwłaszcza, jeśli prowadzisz w nich kampanie remarketiongowe, które za swój cel mają reaktywacje i ponowne zaangażowanie użytkowników po to, by weszli w interakcje z Twoją marką. Reklama internetowa w social mediach ma szczególną cechę, serwisy społecznościowe pozwalają swoim użytkownikom wchodzić w bezpośrednią interakcję z nią, poprzez komentarze czy pozytywny/negatywny feedback.
Pamiętaj również, że social media nie nadają się na pozyskiwanie klientów, szukających pomocy lub rozwiązania problemu „tu i teraz”. Oni sięgną po wyszukiwarki internetowe.

Reklama internetowa w wyszukiwarkach
Twoja reklama w internecie zazwyczaj nie może pominąć segmentu, jakim są wyszukiwarki internetowe. W Polsce prym wiedzie Google i niemal wszystkie inne wyszukiwarki korzystają z jego indeksu, co oznacza, że Twoja firma zawsze powinna być widoczna w Google.
Wyszukiwarki służą do poszukiwań, to bardzo proste i zarazem skuteczne – jeśli sparujesz użytkownika szukającego twojego produktu ze swoją ofertą, to za brak sprzedaży możesz obwiniać jedynie swoją ofertę, a konkretnie to, że nie jest wystarczająco atrakcyjna.
Szczególna efektywność wyszukiwarek pojawia się w sytuacji gdy jej użytkownik poszukuje usługi „tu i teraz”, ma zalane mieszkanie, potrzebuje holowania czy ślusarza. On nie będzie robił research’u ani porównywał ofert każdej firmy jaka mu się nawinie. On potrzebuje usługi „tu i teraz” kliknie więc góra w trzy pierwsze linki jakie mu wyskoczą i wybierze tę ofertę, która najszybciej pokaże mu rozwiązanie jego problemu, umożliwiając przy tym natychmiastowy kontakt z firmą.
Reklama w serwisach internetowych
Serwisy internetowe to nic innego jak wszystkie strony w sieci internetowej oraz aplikacje mobilne, które umożliwiają emitowanie na swoich stronach reklam, ale nie umożliwiają na wchodzenie w interakcje z nimi. Powiedziałbym, że są to takie miejsca publiczne w internecie, gdzie nikt nie musi się przedstawiać i każdy może przejść przez nie niejako niezauważony.
Dla mnie reklama w internecie bez serwisów internetowych by po prostu nie istniała. Zanim Google wprowadził reklamy do swojej wyszukiwarki, one już dawno biegały po stronach serwisów, atakując milionem wyskakujących, migających natrętnie okien, zmuszając do wykazania się refleksem tylko po to, by nadążyć z ich zamykaniem i nie zawiesić przeglądarki. Tak było za czasów Windowsa 98/2000 i wtedy każdy nienawidził reklam, teraz reklama internetowa w serwisach jest zjawiskiem już neutralnym i przede wszystkim dotyczy remarketingu, ponieważ najłatwiej poprzez ten segment dotrzeć do użytkowników którzy odwiedzili już naszą stronę.
Owszem można wykorzystać serwisy do budowania świadomości marki i jej produktów, ale należy wybrać jedynie te konkretne miejsca, które są chętnie odwiedzane przez naszych potencjalnych klientów.

Kiedy reklama w internecie jest skuteczna?
Internety twierdzą, że reklama jest wtedy skuteczna, gdy jej ROI jest dodatnie. Oznacza to, że w określonym oknie czasu wydatki na reklamę są niższe od zysków jakie ona wygenerowała. To nie jest prawda. Ta definicja dotyczy jedyni rentowności kanału marketingowego. Sama reklama jest wtedy skuteczna, gdy poszukujący lub zainteresowany naszą ofertą klient trafia na naszą stronę, a do określenia skuteczności reklam w internecie służą współczynniki zaangażowania użytkowników, są nimi m.in. czas jaki spędził na naszej stronie, akcje jakie na niej wykonał (np. odtworzenie filmu wideo, pobranie dokumentu), czy podstrony jakie w dalszej kolejności odwiedził.
Jeśli więc masz wdrożoną oraz skonfigurowaną analitykę na swojej stronie i widzisz, że pomimo wysokiego zaangażowania użytkowników na niej, Twoja sprzedaż jest niska – popracuj nad swoją ofertą oraz jej atrakcyjną prezentacją.

Jeśli artykuł Cię zainteresował, podziel się swoją opnią w komentarzu poniżej. Zapraszam również do
subskrypcji mojego Newslettera,.
A może jesteś zainteresowany reklamą swojej firmy w internecie?
Zapraszam do kontaktu mail: wilk.praca@gmail.com tel.: 667 383 500