Reklama w internecie

Handel i reklama w internecie

Reklama w internecie

Reklama w internecie

Reklama internetowa jest dzisiaj podstawow膮 form膮 promocji przedsi臋biorstwa oraz sposobem na pozyskanie dla niego nowych klient贸w. Tak naprawd臋 nie ma bran偶y dla kt贸rej reklama w internecie by艂a by nieskuteczna, co najwy偶ej s膮 bran偶e, kt贸rych reklamowanie jest ograniczone regulacjami prawnymi czy wprost zabronione.

W tym miejscu mo偶na zada膰 sobie pytanie, skoro reklama internetowa jest taka skuteczna, dlaczego tak wiele firm wtapia w ni膮 pieni膮dze nie maj膮c z niej 偶adnej sprzeda偶y lub klient贸w. Prawda jest jednak taka, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w ta reklama dzia艂a skutecznie i na stron臋 oferty firmy, trafia klient kt贸ry rzeczywi艣cie tej oferty poszukuje. Brak sprzeda偶y czy dalszej interakcji u偶ytkownika z firm膮 wynika z niskiej atrakcyjno艣ci samej oferty dla tego u偶ytkownika.

Drodzy Pa艅stwo, 鈥瀊yle co鈥 sprzedaje si臋 jedynie na alibabie ale w ilo艣ciach hurtowych. W detalu, w Europie konsument jest 艣wiadomy, ju偶 nie wystarczy pokaza膰 mu zdj臋膰 buraka wmawiaj膮c przy tym, 偶e specyfik z niego zdzia艂a cuda, poniewa偶 sobie to wszystko i sam wy-googla, i to zanim w og贸le zdecyduje si臋 si臋gn膮膰 do swojego portfela.

Tak samo jest z Wasz膮 ofert膮, je艣li nie jest atrakcyjna i nie odr贸偶nia si臋 od konkurencji, to klient po ni膮 po prostu z niej nie skorzysta. Je艣li wi臋c Twoja oferta jest atrakcyjna, a ludzie si臋gaj膮 po ni膮, przychodz膮c nie tylko z polecenia, to reklama w internecie zawsze b臋dzie dla Twojej firmy skutecznym kana艂em marketingowym.

Reklama w internecie

Reklama internetowa 鈥 segmentacja kana艂贸w online

Firmy powinny kierowa膰 reklam臋 internetow膮 w te obszary sieci, w kt贸rych jej klienci sp臋dzaj膮 najwi臋cej czasu i jest mo偶liwe precyzyjne do nich dotarcie. Reklama internetowa nie powinna by膰 kierowana na 艣lepo, poniewa偶 je艣li nawet pojawi膮 si臋 jej efekty, mog膮 by膰 one jedynie “zjawiskiem” kt贸re szybko zaniknie. Nale偶y skupi膰 si臋 na jej odbiorcach 鈥 w艂asnych klientach i okre艣li膰 jakie intencje im przy艣wiecaj膮 podczas wchodzenia w interakcje z Twoja marka i kt贸re z miejsc w sieci b臋dzie najbardziej odpowiednie do kontaktu z nimi. Wi臋cej o u偶ytkownikach i ich intencjach napisa艂em w artykule reklama firmy w internecie, zapraszam.

G艂贸wne kana艂y dla reklamy w internecie mo偶emy pogrupowa膰 w segmenty:

  • Social Media
  • Wyszukiwarki
  • Serwisy internetowe

Reklama internetowa w Social Mediach

W Social Mediach firmy mog膮 budowa膰 艣wiadomo艣膰 swojej marki i jej produkt贸w, prowadzi膰 kampanie informacyjne oraz liczy膰 na pozyskanie klient贸w ze sk艂onno艣ciami do podejmowania decyzji impulsywnych. Oczywi艣cie sam rodzaj social medi贸w nale偶y dobra膰 do swojej grupy docelowej, tak by nie emitowa膰 reklam odbiorc膮, kt贸rzy nigdy si臋 nimi nie zainteresuj膮 z uwagi na to kim s膮, jaka jest ich sytuacja 偶yciowa,  zainteresowania czy przekonania.

Trafnie dobrane social media, staj膮 si臋 zyskownym kana艂em marketingowym, zw艂aszcza, je艣li prowadzisz w nich kampanie remarketiongowe, kt贸re za sw贸j cel maj膮 reaktywacje i ponowne zaanga偶owanie u偶ytkownik贸w po to, by weszli w interakcje z Twoj膮 mark膮. Reklama internetowa w social mediach ma szczeg贸ln膮 cech臋, serwisy spo艂eczno艣ciowe pozwalaj膮 swoim u偶ytkownikom wchodzi膰 w bezpo艣redni膮 interakcj臋 z ni膮, poprzez komentarze czy pozytywny/negatywny feedback.

Pami臋taj r贸wnie偶, 偶e social media nie nadaj膮 si臋 na pozyskiwanie klient贸w, szukaj膮cych pomocy lub rozwi膮zania problemu 鈥瀟u i teraz鈥. Oni si臋gn膮 po wyszukiwarki internetowe.

Reklama w interencie

Reklama internetowa w wyszukiwarkach

Twoja reklama w internecie zazwyczaj nie mo偶e pomin膮膰 segmentu, jakim s膮 wyszukiwarki internetowe. W Polsce prym wiedzie Google i niemal wszystkie inne wyszukiwarki korzystaj膮 z jego indeksu, co oznacza, 偶e Twoja firma zawsze powinna by膰 widoczna w Google.

Wyszukiwarki s艂u偶膮 do poszukiwa艅, to bardzo proste i zarazem skuteczne – je艣li sparujesz u偶ytkownika szukaj膮cego twojego produktu ze swoj膮 ofert膮, to za brak sprzeda偶y mo偶esz obwinia膰 jedynie swoj膮 ofert臋, a konkretnie to, 偶e nie jest wystarczaj膮co atrakcyjna.

Szczeg贸lna efektywno艣膰 wyszukiwarek pojawia si臋 w sytuacji gdy jej u偶ytkownik poszukuje us艂ugi 鈥瀟u i teraz鈥, ma zalane mieszkanie, potrzebuje holowania czy 艣lusarza. On nie b臋dzie robi艂 research鈥檜 ani por贸wnywa艂 ofert ka偶dej firmy jaka mu si臋 nawinie. On potrzebuje us艂ugi 鈥瀟u i teraz鈥 kliknie wi臋c g贸ra w trzy pierwsze linki jakie mu wyskocz膮 i wybierze t臋 ofert臋, kt贸ra najszybciej poka偶e mu rozwi膮zanie jego problemu, umo偶liwiaj膮c przy tym natychmiastowy kontakt z firm膮.

Reklama w serwisach internetowych

Serwisy internetowe to nic innego jak wszystkie strony w sieci internetowej oraz aplikacje mobilne, kt贸re umo偶liwiaj膮 emitowanie na swoich stronach reklam, ale nie umo偶liwiaj膮 na wchodzenie w interakcje z nimi. Powiedzia艂bym, 偶e s膮 to takie miejsca publiczne w internecie, gdzie nikt nie musi si臋 przedstawia膰 i ka偶dy mo偶e przej艣膰 przez nie niejako niezauwa偶ony.

Dla mnie reklama w internecie bez serwis贸w internetowych by po prostu nie istnia艂a. Zanim Google wprowadzi艂 reklamy do swojej wyszukiwarki, one ju偶 dawno biega艂y po stronach serwis贸w, atakuj膮c milionem wyskakuj膮cych, migaj膮cych natr臋tnie okien, zmuszaj膮c do wykazania si臋 refleksem tylko po to, by nad膮偶y膰 z ich zamykaniem i nie zawiesi膰 przegl膮darki. Tak by艂o za czas贸w Windowsa 98/2000 i wtedy ka偶dy nienawidzi艂 reklam, teraz reklama internetowa w serwisach jest zjawiskiem ju偶 neutralnym i przede wszystkim dotyczy remarketingu, poniewa偶 naj艂atwiej poprzez ten segment dotrze膰 do u偶ytkownik贸w kt贸rzy odwiedzili ju偶 nasz膮 stron臋.

Owszem mo偶na wykorzysta膰 serwisy do budowania 艣wiadomo艣ci marki i jej produkt贸w, ale nale偶y wybra膰 jedynie te konkretne miejsca, kt贸re s膮 ch臋tnie odwiedzane przez naszych potencjalnych klient贸w.

Reklama internetowa

Kiedy reklama w internecie jest skuteczna?

Internety twierdz膮, 偶e reklama jest wtedy skuteczna, gdy jej ROI jest dodatnie. Oznacza to, 偶e w okre艣lonym oknie czasu wydatki na reklam臋 s膮 ni偶sze od zysk贸w jakie ona wygenerowa艂a. To nie jest prawda. Ta definicja dotyczy jedyni rentowno艣ci kana艂u marketingowego. Sama reklama jest wtedy skuteczna, gdy poszukuj膮cy lub zainteresowany nasz膮 ofert膮 klient trafia na nasz膮 stron臋, a do okre艣lenia skuteczno艣ci reklam w internecie s艂u偶膮 wsp贸艂czynniki zaanga偶owania u偶ytkownik贸w, s膮 nimi m.in. czas jaki sp臋dzi艂 na naszej stronie, akcje jakie na niej wykona艂 (np. odtworzenie filmu wideo, pobranie dokumentu), czy podstrony jakie w dalszej kolejno艣ci odwiedzi艂.

Je艣li wi臋c masz wdro偶on膮 oraz skonfigurowan膮 analityk臋 na swojej stronie i widzisz, 偶e pomimo wysokiego zaanga偶owania u偶ytkownik贸w na niej, Twoja sprzeda偶 jest niska 鈥 popracuj nad swoj膮 ofert膮 oraz jej atrakcyjn膮 prezentacj膮.

Specjalista ds e-Commerce

Je艣li artyku艂 Ci臋 zainteresowa艂, podziel si臋 swoj膮 opni膮 w komentarzu poni偶ej. Zapraszam r贸wnie偶 do subskrypcji mojego Newslettera,.
A mo偶e jeste艣 zainteresowany reklam膮 swojej firmy w internecie?
Zapraszam do kontaktu mail: wilk.praca@gmail.com tel.: 667 383 500

 

Secured By miniOrange