Patologie Agencji Reklamowych

Handel i reklama w internecie

Patologie Agencji Reklamowych

Patologie Agencji Reklamowych

W tym artykule przedstawi─Ö Ci historie z jakimi zetkn─Öli si─Ö moi klienci oraz sytuacje z jakimi sam mia┼éem nieprzyjemno┼Ť─ç si─Ö spotka─ç lub by─ç ich ┼Ťwiadkiem. Je┼Ťli sam natkn─ů┼ée┼Ť si─Ö na kt├│re┼Ť z opisanych przeze mnie zjawisk lub widzia┼ée┼Ť co┼Ť, o czym nie wspomnia┼éem ÔÇô napisz o tym w komentarzu.

To co mam Ci dam, znaczy si─Ö Facebooka dam

Powszechn─ů praktyk─ů jest wciskanie klientom swojej oferty nawet, je┼Ťli ta kompletnie nie pasuje do oferowanych przez klienta us┼éug lub sprzedawanych przez niego produkt├│w. Musisz wiedzie─ç, ┼╝e nawet wyszukiwarka Google nie zawsze jest tym kana┼éem reklamowym, w kt├│ry ka┼╝dy przedsi─Öbiorca na ┼Ťlepo powinien inwestowa─ç. Tym bardziej zaskakuj─ůca jest praktyka wciskania Facebooka ka┼╝demu, nie wa┼╝ne jaki by nie by┼é profil jego dzia┼éalno┼Ťci.  Musisz by─ç ┼Ťwiadomy, ┼╝e najprawdopodobniej priorytetowym kana┼éem dla Ciebie b─Ödzie Google Ads z reklamami kierowanymi na wyszukiwark─Ö, a dopiero p├│┼║niej je┼Ťli bud┼╝et Ci na to pozwoli – Facebook.

Oczywi┼Ťcie, mo┼╝esz dzia┼éa─ç w przemy┼Ťle i inwestowa─ç w profil na Instagramie (true story), Tw├│j wyb├│r. By─ç mo┼╝e kt├│ra┼Ť z 21 letnich studentek, robi─ůc sobie selfie przed lustrem nagle wpadnie na pomys┼é wymiany instalacji CO, lub postanowi wynaj─ů─ç powierzchni─Ö magazynow─ů. Who know ­čśë

A teraz Ty, drogi handlowcu z Agencji Reklamowej. Ja rozumiem, ┼╝e te fejsbuki s─ů modne, ┼╝e klient si─Ö nie zna i je┼Ťli si─Ö dobrze zagada to wszystko we┼║mie. Rozumiem to, ┼╝e jeste┼Ť handlowcem i w zwi─ůzku z tym masz pieni─ůdze za podpisane umowy, a nie sukcesy klient├│w. Nie rozumiem jednak dlaczego naci─ůgasz ludzi na dzia┼éania, kt├│re z g├│ry nie maj─ů sensu. To przykre, ┼╝e w Polsce to jest powszechna praktyka.

Liczby na wierzbie

Nagminna praktyka powszechna w┼Ťr├│d niemal wszystkich Agencji Reklamowych i Interaktywnych, polegaj─ůca na przedstawianiu liczb i wykres├│w w ofertach oraz na stronach internetowych w taki spos├│b, by wzbudza┼éy podziw oraz zachwyt swoj─ů skal─ů – a liczby te w praktyce nic nie znacz─ů. Najcz─Ö┼Ťciej s─ů to wzrosty wsp├│┼éczynnik├│w konwersji, zwrotu z inwestycji ROI, zysku lub ruchu na stronie jakiego┼Ť anonimowego klienta agencji. Nie daj si─Ö na to nabra─ç, poniewa┼╝ nie znasz warto┼Ťci bazowej (okna konwersji, wielko┼Ťci ruchu, rzeczywistych obrot├│w, wielko┼Ťci firmy, cen jej produkt├│w etc.). Wzrost wsp├│┼éczynnika konwersji z 1% do 2,5% wydaje si─Ö w porz─ůdku i b─Ödzie to wzrost o 150%, ale je┼Ťli w skali miesi─ůca, jest to wzrost z 2 zam├│wie┼ä w sklepie internetowym do 5, to z biznesowego punktu widzenia sklep i tak jest pod kresk─ů. No ale agencja mo┼╝e, i to nie mijaj─ůc si─Ö z prawd─ů napisa─ç, ┼╝e podnosi wsp├│┼éczynniki konwersji klientom nawet o 150%, nic tylko podpisuj z nimi umow─Ö i trzep hajs!

W praktyce powiem Ci, ┼╝e bardzo ma┼éo firm chce si─Ö dzieli─ç swoimi danymi analitycznymi z opini─ů publiczn─ů, poniewa┼╝ nie chc─ů, by konkurencja uzyska┼éa do nich dost─Öp. Z tego te┼╝ powodu, wszelakie anonimowe wykresy Agencji Reklamowych nie s─ů mo┼╝liwe do zweryfikowania i je┼Ťli chcesz, musisz w nie wierzy─ç jedynie na ÔÇ×g─Öb─ÖÔÇŁ. Jeste┼Ť przedsi─Öbiorc─ů, biznes w Polsce nie nale┼╝y do naj┼éatwiejszych, nie daj si─Ö robi─ç tak prosto w konia.

Kreatywne raportowanie

Rzadziej wyst─Öpuj─ůce ale nadal spotykane ÔÇô kreatywne raportowanie. Na powy┼╝szym przyk┼éadzie z wsp├│┼éczynnikiem konwersji wiesz, ┼╝e liczby mo┼╝na przedstawi─ç od takiej strony, by wygl─ůda┼éo na to, ┼╝e jest dobrze ÔÇô tylko, czemu jest ┼║le?

Kreatywne raportowanie polega na przesy┼éaniu przez Agencje Reklamowe raport├│w z wybranymi i najcz─Ö┼Ťciej nic nie wnosz─ůcymi danymi lub preparowanie ca┼éych raport├│w w oparciu o dane innych klient├│w lub (true story) photoshopa. Jest to robione w celu przedstawienia skuteczno┼Ťci dzia┼éa┼ä Agencji, uspokojenie klienta i tym samym kontynuowanie dojenia go, przez kolejny miesi─ůc.

Tutaj jednak wychodzi zaniedbanie przede wszystkim, ze strony przedsi─Öbiorc├│w ÔÇô musisz mie─ç dost─Öp do analityki cyfrowej oraz poj─Öcie o tym jak analizowa─ç dane i czyta─ç raporty. Rozumiem, ┼╝e mo┼╝esz nie mie─ç na to czasu ÔÇô wtedy zle─ç tak─ů analiz─Ö raz w miesi─ůcu swojemu pracownikowi lub firmie zewn─Ötrznej. Podstawowa analiza ju┼╝ b─Ödzie w stanie wykaza─ç rozbie┼╝no┼Ťci czy ÔÇ×nietypowe interpretacjeÔÇŁ danych przez Agencj─Ö Reklamow─ů. Ceny takiej podstawowej analizy danych i weryfikacja raport├│w z Agencji to koszt ju┼╝ od 240 z┼é na miesi─ůc.

Czy się stoi czy się leży do końca umowy się należy

Pozycjonowanie stron odchodzi do lamusa zast─Öpowane przez SEO optymalizacj─Ö, dlatego proceder kt├│ry opisz─Ö staje si─Ö coraz rzadszy. Niemniej jednak istnieje i polega na tym, ┼╝e: Agencja zazwyczaj zajmuj─ůca si─Ö wy┼é─ůcznie pozycjonowaniem stron podpisuje z klientem umow─Ö bardzo d┼éugo terminow─ů (zazwyczaj na rok czasu), po czym.. szuka kolejnego ┼éosia do obrobienia. Taki klient dostaje co miesi─Öczne raporty z kt├│rych niewiele wynika, czas mija, generalnie nic za specjalnie si─Ö na stronie jego nie dzieje, a gdy chce si─Ö z takiej umowy z Agencj─ů wycofa─ç, okazuje si─Ö, ┼╝e je┼Ťli to zrobi zap┼éaci wysokie kary finansowe.

A jak to powinno wygl─ůda─ç? Pozycjonowanie stron jest praktyk─ů kosztown─ů i przynosz─ůc─ů rezultaty w d┼éu┼╝szej perspektywie czasu (ci─Ö┼╝ko spodziewa─ç si─Ö efekt├│w w mniej ni┼╝ p├│┼é roku). Z tego te┼╝ powodu powiniene┼Ť najpierw zaj─ů─ç si─Ö p┼éatnymi reklamami w Google, wdro┼╝y─ç przynajmniej remarketing na Facebook i je┼Ťli biznes Ci si─Ö kr─Öci, zainteresowa─ç si─Ö pozycjonowanie strony, jako kolejnym kana┼éem marketingowym.

Pami─Ötaj r├│wnie┼╝, ┼╝e raporty od Agencji interaktywnej czy te┼╝ Reklamowej powinny by─ç weryfikowalne oraz zawiera─ç informacje o czynionych przez agencj─Ö zabiegach. Przesy┼éanie klientom co miesi─ůc statystyk z ÔÇ×┼Ťredniej pozycji witryny na dan─ů fraz─Ö w GoogleÔÇŁ jest niepowa┼╝ne. Poniewa┼╝ nie tylko pozycjonowanie stron ma wp┼éyw na wzrosty czy te┼╝ spadki strony w indeksie Google.

Zastanawiasz si─Ö czy s─ů rzetelne firmy zajmuj─ůce si─Ö pozycjonowaniem? Tak s─ů. Je┼Ťli potrzebujesz do takiej kontakt, napisz do mnie na maila.

Student kampanie Ci zrobi

Spotykana praktyka zw┼éaszcza w du┼╝ych Agencjach Reklamowych. Agencja chwali si─Ö partnerstwami, certyfikatami i wielkimi klientami, a do obs┼éugi Twoich kampanii ma studenta na bezp┼éatnym sta┼╝u. Dlatego bardzo wa┼╝ne jest, by┼Ť mia┼é bezpo┼Ťredni kontakt do osoby zajmuj─ůcej si─Ö Twoimi kampaniami i m├│g┼é potwierdzi─ç jej prywatne kompetencje w postaci aktualnych certyfikat├│w Google lub Facebook. Inaczej b─Ödziesz traci┼é pieni─ůdze i to spore.

B─Öd─Ö szczery, nauka prowadzenia kampanii reklamowych polega na przepalaniu pieni─Ödzy klient├│w. Nie maj─ůc do┼Ťwiadczenia praktycznego, taki operator Twoich kampanii b─Ödzie trwoni┼é Twoje pieni─ůdze, ale oczywi┼Ťcie w dobrej wierze. By─ç mo┼╝e teraz ju┼╝ zrozumiesz, czemu przy ┼Ťredniej rynkowej prowizji 30%, niekt├│re agencje s─ů sk┼éonne zej┼Ť─ç nawet poni┼╝ej 10. Ja nie by┼éem inny, 11 lat temu prowadzi┼éem kampanie za 50 z┼é miesi─Öcznie, bo potrzebowa┼éem klient├│w z bud┼╝etami na kt├│rych m├│g┼ébym si─Ö uczy─ç. Po prostu inaczej si─Ö nie da.

Decyduj czy chcesz tanio czy dobrze ­čśë

Kup Pan ruch

Podej┼Ťcie biznesowe polegaj─ůce na sprzeda┼╝y ÔÇ×ruchuÔÇŁ. Wiedz, ┼╝e nietrafny ruch ÔÇô przypadkowy, jest niewiele wart, bardzo niewiele. Je┼Ťli wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä w Google Analytics wbija niemal 100% to albo Twoja strona to ÔÇ×one pageÔÇŁ bez zdarze┼ä uruchamiaj─ůcych si─Ö na niej, albo masz kompletnie przypadkowy ruch, by─ç mo┼╝e nawet z Indii czy Pakistanu.

Skontaktowa┼éa si─Ö ze mn─ů raz agencja reklamowa i zaproponowa┼éa deal ÔÇô pozyskiwali konta Google Grants (dla organizacji po┼╝ytku publicznego, gdzie bud┼╝et reklamowy jest dotowany przez Google) ÔÇô i sprzedawali z nich ruch. Ruch taki by┼éby przypadkowy – nietrafny (maksymalnie bezwarto┼Ťciowy dla moich w┼éasnych klient├│w), a jego dalsza odsprzeda┼╝, by┼éa by po prostu oszustwem. Nie s─ůdz─Ö, by Ciebie spotka┼éo co┼Ť podobnego, ale powiniene┼Ť wiedzie─ç, ┼╝e takie rzeczy w┼Ťr├│d Janusz├│w biznesu si─Ö zdarzaj─ů.

Pisz Pan na maila

Kontakt z Agencj─ů Reklamow─ů wy┼é─ůcznie mailowy? Cz┼éowiek kt├│ry prowadzi Twoje kampanie reklamowe nie dorobi┼é si─Ö telefonu? Nikt powa┼╝ny tak si─Ö zachowywa─ç nie b─Ödzie. Dobra komunikacja jest podstaw─ů w biznesie i je┼Ťli agencja unika kontaktu telefonicznego, zapewne ma ku temu swoje powody…

Sprawa musi nabra─ç mocy

Dzwonisz, piszesz, dni mijaj─ů, a Ty nadal nie mo┼╝esz si─Ö doprosi─ç o ten raport, t─Ö zmian─Ö, t─Ö now─ů reklam─Ö, wdro┼╝enie tego rozwi─ůzaniaÔÇŽ Tutaj sprawa jest stosunkowo prosta ÔÇô dobra agencja, a konkretnie osoba kt├│ra prowadzi Twoje kampanie b─Ödzie chcia┼éa za┼éatwi─ç sprawy w miar─Ö sprawnie. Je┼Ťli jednak tak nie jest, mo┼╝esz by─ç pewny, ┼╝e Twoje kampanie s─ů r├│wnie ochoczo dogl─ůdane i optymalizowane.

Je┼Ťli masz notoryczne problemy z komunikacj─ů, nie czekaj a┼╝ si─Ö sprawy zaczn─ů wali─ç, zmieniaj agencj─Ö na tak─ů, w kt├│rej b─Ödziesz traktowany powa┼╝nie.

Przedstawi┼éem Ci najcz─Ö┼Ťciej spotykane Patologie w Polskich Agencjach Reklamowych, wiesz ju┼╝ na co zwr├│ci─ç uwag─Ö i co jest sygna┼éem, by od razu si─Ö z takiej wsp├│┼épracy z agencj─ů wycofa─ç. Ale je┼Ťli Ty sam masz do┼Ťwiadczenie z Agencjami, podziel si─Ö nim z nami w komentarzu. Dzi─Ökuj─Ö Ci za po┼Ťwi─Öcony czas i pozdrawiam!

Je┼Ťli artyku┼é Ci─Ö zainteresowa┼é, podziel si─Ö swoj─ů opni─ů w komentarzu poni┼╝ej. Zapraszam r├│wnie┼╝ do subskrypcji mojego Newslettera,.
A mo┼╝e jeste┼Ť zainteresowany reklam─ů swojej firmy w internecie?
Zapraszam do kontaktu mail: wilk.praca@gmail.com

 

Secured By miniOrange