Jak oszczędzać pieniądze prowadząc e-sklep

Zawodowo o handlu i reklamie w internecie

Jak oszczędzać pieniądze prowadząc e-sklep

A czy Ty wiesz jak oszczędzać pieniądze, prowadząc własny biznes e-commerce?

Każdy kto prowadzi własną firmę, zanim zdecyduje się wydać pieniądze na jakikolwiek cel, będzie oglądał przysłowiowo swoją złotówkę dwa razy. W tak innowacyjnej technologicznie branży jak e-commerce, bardzo łatwo zatracić się w kosztownych rozwiązaniach lub zapomnieć o podstawowych  działaniach i po prostu tracić przez to pieniądze.

W tym artykule przybliżę najczęściej popełniane przez właścicieli sklepów internetowych fakap’y.

Brak opisanej „na papierze” grupy docelowej, czyli osób, do których sklep chce kierować swoją ofertę.

Najprostszym podziałem klientów jest segmentacja ich na „kobiety” i „mężczyzn”. Już tylko dzięki temu, można doprecyzować działania marketingowe i kierować je bezpośrednio do wybranej grupy, co zawsze wpływa na wzrost konwersji czyli spadek kosztów pozyskania klientów. Dzieje się tak dlatego, ponieważ np. kobiety nie będą zainteresowane produktami przeznaczonymi dla mężczyzn, za to z entuzjazmem zerkną na wersje tych samych produktów, ale dedykowanych właśnie dla kobiet.

O grupach docelowych i segmentacji rynku, napisałem osobny artykuł,  zapraszam => ODNOŚNIK

Zakładany skutek wdrożenia – wzrost współczynnika konwersji.

Brak mailingu do subskrybentów newslettera

Znam sklepy, które posiadają w swojej bazie newslettera, ponad 10 tysięcy subskrybentów i nic z tym nie robią. Oczywiście, należy mieć pomysł na to jakie treści, komu i w jaki sposób przedstawić. Przesyłanie klientom niepersonalizowanych maili z kolejnymi promocjami, nie odniesie istotnego biznesowo efektu.

Zakładany skutek wdrożenia – wzrost zaangażowania użytkowników, wzrost sprzedaży.

Nieustanne usprawnianie sklepu, a zaniedbywanie jego promocji

Widziałem paskudne graficznie sklepy, które dobrze sprzedawały oraz takie, które plajtowały, pomimo, że były wypicowane i pełne innowacyjnych rozwiązań. Podstawowym błędem jest tutaj robienie „sztuki dla sztuki”. Zawsze coś może działać i wyglądać lepiej, jednak zazwyczaj nie przekłada się to na zwiększenie zysków firmy. Powinieneś równy nacisk kłaść zarówno na rozwój platformy handlowej jak i na pozyskiwanie nowych oraz reaktywację obecnych klientów.

Zakładany skutek zaprzestania działania – zyskanie zasobów pozwalających poprawić słabe strony firmy, co powinno przełożyć się na zwiększenie ruchu, konwersji oraz sprzedaży.

Pozycjonowanie sklepu w pierwszym roku jego działalności

Pozycjonowanie to kosztowny proces rozłożony w czasie, a pamiętając, że 60% sklepów internetowych plajtuje w pierwszych dwóch latach swojej działalności, możesz nie doczekać się realnego zwrotu z tej inwestycji. Otwierając sklep internetowy potrzebujesz ruch i klientów tu i teraz.

Zakładany skutek niepodjęcia działania – zasoby pozwalające pozyskać klientów szukających produktów w czasie rzeczywistym.

Firma logistyczna zamiast własnego magazynu

Może tego nie wiesz, są firmy które zajmą się magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką zamówień do Twoich klientów. Jeśli Twój sklep sprzedaje, a ilość zamówień przekracza 100 miesięcznie, zastanów się na tym rozwiązaniem.

Zakładany skutek wdrożenia – brak konieczności posiadania własnego magazynu, brak konieczności zatrudniania pracownika do pakowania przesyłek. Ponadto Twój sklep zyskuje znacznie szybszą i zautomatyzowaną obsługę zamówień, które mogą być u klienta już następnego dnia.

Brak określenia celów i mierzenia efektów działań

Wszystkie decyzje i podejmowane działania powinny mieć jasno określony cel. Chodzi o to, by nie wdrażać czegoś tylko dlatego, że robią to inni, ale po to, by świadomie osiągać konkretne mierzalne wyniki. Jeśli modernizujesz grafikę sklepu, to musisz wiedzieć dlaczego i po co to robisz oraz zastanowić się nad tym, czy podejmowane decyzje oparte są na wiarygodnych danych.

Przykładem może być automatyzacja marketingu. Celem jest zwiększenie sprzedaży polegające na zwiększeniu współczynnika konwersji. Jednak rozwiązania tego typu będą kompletnie nieefektywne, jeśli nie masz wystarczająco dużego ruchu na stronach sklepu.

Dodatkową kwestią jest analityka cyfrowa. Sklep powinien mieć wdrożoną analitykę oraz posiadać osobę odpowiedzialną za analizę i interpretowanie danych. Bez analityki, nie jesteś w stanie ocenić ani skuteczności swoich działań ani też kampanii reklamowych.

Zakładany skutek – oszczędność czasu i pieniędzy na implementacji zbędnych rozwiązań i ulepszeń.

Najniższa cena i karuzela promocji

Jeśli nie stoi za Tobą wielki kapitał, który Twoimi rękoma chce poprzez obniżenie cen na rynku rzucić konkurencję na ziemię w poszukiwaniu czegoś na obiad, niczego nie ugrasz obniżaniem cen. Jeśli Twój biznes kręci się wyłącznie, gdy Twoja cena jest tą najniższą, w mojej opinii powinieneś zmienić strategię lub zająć się czymś zupełnie innym. Prędzej czy później znajdzie się ktoś z tańszą od Twojej ofertą. Będą to wielkie kapitały lub niedoświadczeni rynkowi gracze, którzy właśnie najniższą ceną chcą utorować sobie drogę do sukcesu. Osobiście nie spotkałem się z polską firmą, która kierując się strategią najniższej ceny odniosłaby sukces w e-commerce. W praktyce wygląda to tak, że firmy zmieniają strategię i pracują nad wizerunkiem oraz  zaspokojeniem potrzeb klientów z wybranej grupy docelowej, albo zamykają swoją działalność.

Nieco inną sytuacją są promocje. Tak jak w branży odzieżowej marże są wysokie i rzeczywiście jest z czego odcinać zyski, tak przy elektronice, promocja zazwyczaj jest już dopłacaniem do interesu. Pytaniem, które powinniśmy sobie zadać jest, w jakim celu to się robi. Przede wszystkim firmy wykorzystują taki model handlowy do pozyskania nowych klientów, których później będą reaktywować tak, by regularnie dokonywali zakupów lub też jest to strategia promocji samej marki, np. pozycjonowanie jej na rynku, jako tej która ma najniższe ceny, co oczywiście przy uwzględnieniu pozostałych jej produktów, nie jest prawdą.

Jeśli robienie promocji jest kroplówką dla Twojego sklepu, bez której sprzedaż jest mizerna, wróć do punktu pierwszego tego artykułu, tam właśnie tracisz pieniądze.

Zakładany skutek – spadek konwersji przy jednoczesnym wzroście prowizji od zamówień. Zalecam mieć tutaj na uwadze stosunek kosztów pozyskania ruchu do zysków z zamówień. Jeśli spadek zamówień jest drastyczny, Twój przekaz reklamowy nie dociera do wybranej przez Ciebie grupy docelowej lub sama grupa wymaga ponownego przeanalizowania. 

A czy Ty znasz jakiś sposób na zaoszczędzenie środków? Jeśli tak, podziel się proszę nim w komentarzu poniżej, dziękuję!

Jeśli artykuł Cię zainteresował, podziel się swoją opnią w komentarzu poniżej. Zapraszam również do subskrypcji mojego Newslettera,.
A może jesteś zainteresowany reklamą swojej firmy w internecie?
Zapraszam do kontaktu mail: wilk.praca@gmail.com tel.: 667 383 500