Jak założyć sklep internetowy

Zawodowo o handlu i reklamie w internecie

Jak założyć sklep internetowy

Otworzenie sklepu internetowego jest szybkie łatwe i przyjemne, a zaraz po uruchomieniu czerpiemy kolosalne zyski… Z takim myśleniem spotykam się często prowadząc działalność e-commerce. Poniżej przedstawiam praktyczną listę punktów, które należy zrealizować żeby otworzyć sklep internetowy.

Handel online to bez wątpienia biznes bardzo rozwojowy, z dużym potencjałem oraz biznes, w którym działa coraz więcej firm, a konkurencja staje się coraz większa. Warto podejść do tego z głową i zrobić wszystkie rzeczy po kolej, żeby uniknąć późniejszych rozczarowań.

Oto checklista, bez której nie uruchomimy sklepu internetowego:

  1. Wizja i pomysł na sklep, plan marketingowy
  2. Skąd brać produkty?
  3. Płatności online
  4. Formy dostawy
  5. Platforma handlowa
  6. Regulaminy i ukochane RODO
  7. Testy

1. Wizja, pomysł na sklep oraz plan marketingowy

Wizja i ciekawy pomysł na sklep (także produkty jakie chcemy sprzedawać) są według mnie elementem kluczowym. Bardzo dużo sklepów działa i wygląda praktycznie identycznie niczym nie wyróżniając się na tle konkurencji – posiadają taki sam wygląd (nie twierdzę, że każdy jest zły), podobne funkcje czy produkty z takimi samymi zdjęciami i opisami. Niewiele z nich ma również strategię działania, analizę rynku i konkurencji, czy po prostu pomysł na ‘siebie’. Nie uważam, że trzeba tutaj od razu robić duże biznesplany, ale uważam, że powinno mieć się rozpisane przynajmniej najważniejsze elementy.
Bardzo wartościowym materiałem jest wpis Pawła na tym blogu: Segmentacja rynku i grupy docelowe w e-commerce, z którym polecam się zapoznać 🙂

Jeśli bardziej lubimy czytać książki to rekomenduję przeczytać książkę “Niskobudżetowy startup”, a dokładniej rozdział “jednostronicowy biznesplan”, dzięki któremu dowiecie się na jakie podstawowe pytania musi odpowiedzieć sobie każdy przedsiębiorca (także ten uruchamiający sklep internetowy).

2. Skąd brać produkty i jak dodać je do sklepu? 

Jeśli już zrealizowaliśmy punkt 1 i wybraliśmy branżę, w której chcemy działać oraz produkty, które chcemy sprzedawać musimy sobie zadać następne pytanie – skąd je wziąć?
Opcji mamy tutaj kilka:

  1. produkty własne lub posiadane fizycznie np. na magazynie (możemy sprzedawać produkty własnej produkcji lub te, które mamy już odkupione od zewnętrznego dostawcy)
  2. produkty będące na magazynie Naszego dostawcy (ostatnimi czasy bardzo popularny jest tzw. dropshipping, dzięki któremu możemy sprzedawać produkty dostawcy, których fizycznie nie posiadamy)
  3. produkty na zamówienie (możemy dogadać się z producentem lub dystrybutorem, że wykona lub sprowadzi produkt na zamówienie, którego jeszcze nie ma)

Jeśli mamy już produkty, które chcemy umieścić na sklepie (lub jesteśmy dogadani z dostawcą) następnym krokiem będzie dodanie ich do systemu. Jeśli produktów nie mamy dużo lub zależy Nam na personalizacji opisów oraz grafik produktów (niestandardowe opisy i grafiki pozwolą Nam się bardzo odróżnić od konkurencji oraz będą mieć pozytywny wynik na pozycję sklepu w google) musimy to zrobić ręcznie. Problem pojawia się jeśli produktów chociażby kilkaset (lub więcej). Wtedy dodawanie produktów trwałoby wieki. Na szczęście z pomocą przychodzą nam wtedy moduły instalowane w różnych platformach sklepowych, które pozwalają Nam na automatyczne wczytanie dużej ilości produktów do naszego sklepu. Produkty w takim wypadku będą musiały być pobrane z zupełnie innego sklepu (czego nie polecam) lub z materiałów, które udostępni Nam dostawca lub producent.

Minusem takiego rozwiązania jest to, że nie nie do każdej platformy istnieje taki dodatek (moduł) i nie od każdego dostawcy można zaczytać produkty w ten sposób – w takim wypadku na pomoc przychodzą Nam kochani programiści, którzy praktycznie do każdej platformy sklepowej potrafią napisać skrypt, który zrobi wszystko z automatu.

3. Płatności online

Kolejnym krokiem w tworzeniu sklepu jest przemyślany wybór sposobów sposobów płatności w Naszym sklepie internetowym. Każdy kupujący ma swoje indywidualne preferencje czy przyzwyczajenia dlatego w e-sklepie powinniśmy mieć przynajmniej kilka sposobów płatności. Przed ich wyborem warto przejrzeć internet i odpowiedzieć sobie na pytania “Jakie formy płatności są najpopularniejsze w danym kraju?”, “Czy klienci w danym kraju preferują płatności online?”, “Jakie są prowizje dla operatorów płatności online?”.

Najczęściej stosowane są:

  • płatność przelewem bankowym (przy tej opcji podany nr konta i dane firmy)
  • płatność za pobraniem
  • płatność online z wykorzystaniem popularnych bramek płatności (jak np. PayU, Przelewy24, Dotpay, Tpay, Cashbill, PayPal)

Przy wyborze bramki płatności Warto zwrócić uwagę na kluczowe czynniki:

  • prowizja od transakcji (prowizje wynoszą średnio od 1% do 2% wartości transakcji)
  • ilość oferowanych banków w ramach szybkich płatności online
  • czy w ramach bramki płatności można płacić Blikiem oraz kartą płatniczą i czy z tego tytułu nie ma dodatkowych prowizji

4. Formy i koszty dostawy

Następnym punktem, którym musimy się zająć jest ustalenie sposobów dostawy produktów do Naszych klientów. Do tego zagadnienia musimy podejść bardzo racjonalnie bo podobnie jak z płatnościami każdy klient ma swoje upodobania – jedni wolą dostawę kurierem do domu, drudzy nie chcę czekać z telefonem na kuriera lub wolą listonosza, a jeszcze inni wolą odebrać sobie przesyłkę w środku nocy z paczkomatu. Identycznie jak z płatnościami warto mieć tutaj kilka opcji.

Poniżej kilka przykładowych usług, które warto mieć w ofercie:

  • Paczkomaty InPost
  • Przesyłki Pocztą Polską z uwzględnieniem możliwości odbioru w punkcie pocztowym lub stacji Orlen
  • Przesyłka kurierska (warto poinformować klienta jakiego mamy kuriera)
  • Odbiory w kurierskich punktach odbioru przesyłek (tzw. parcelshop) lub np. “Paczka w ruchu”

Warto wskazać na to, że nie musimy podpisywać umowy oraz negocjować cen z każdym z przewoźników. Tutaj cenny czas zaoszczędzą nam różnego typu bramki i serwisy pośredniczące w usługach kurierskich jak np. furgonetka, allekurier, sendit, apaczka. Jest to idealne rozwiązanie na początek bo nie tracimy czasu na negocjowanie i podpisywanie umów z kurierami, ceny są w miarę konkurencyjne i nie wiążemy się długimi umowami.

5. Wybór platformy handlowej

Wybór odpowiedniej platformy handlowej, na którym będzie działał sklep i na której przyjdzie Nam pracować to chyba najtrudniejsze zadanie, z którym przyjdzie Nam się zmierzyć.

Przed wyborem platformy warto zadać sobie pytania:

  • Jaki mam budżet na uruchomienie?
  • Ile mogę płacić później miesięcznie za korzystanie z platformy?
  • Czy potrzebuję dodatkowych i niestandardowych funkcjonalności?
  • Czy sklep uruchamiam na chwilę w celach testowych czy będzie działał nieco dłużej i będzie z czasem rozwijany?

W zależności od powyższych punktów możemy skorzystać z w 100% gotowego oprogramowania, pół gotowego rozwiązania, które dostosujemy pod swoje potrzeby lub zlecić napisanie w 100% dedykowanego i autorskiego rozwiązania.

Oprogramowanie gotowe: 

Jeśli mamy niewielki budżet na start, nie chcemy martwić się za wiele i chcemy uruchomić prosty działający sklep internetowy dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z gotowego oprogramowania typu redcart, shoper, sky-shop, cstore, sote itd. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w ramach taniej comiesięcznej opłaty nie możemy spodziewać się cudów, bo dostaniemy podstawowe funkcje, prosty gotowy szablon (który wykorzystało wcześniej X sklepów), a każda dodatkowa modyfikacja może słono kosztować – zwłaszcza, że zmian może dokonać tylko 1 firma (właściciel oprogramowania), która często żąda sobie niebotyczne kwoty. w związku z tym nie istnieją praktycznie możliwości personalizacji czy indywidualnej rozbudowy. Dużą zaletą takich rozwiązań jest to, że już w standardzie posiadają liczne integracje z hurtowniami, kurierami czy serwisami płatności online oraz to, że nie musimy posiadać dużej wiedzy technicznej i programistycznej, żeby uruchomić taki sklep. Koszt uruchomienia – już od 100 zł netto miesięcznie.

Otwarte półgotowe oprogramowanie (tzw. opensource): 

Jeśli posiadamy nieco większy budżet na start, chcemy spersonalizować Nasz sklep lub będziemy potrzebować (teraz lub w najbliższym czasie) niestandardowych funkcjonalności dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z otwartego pół gotowego oprogramowania. Tutaj prym wiodą 3 rozwiązania: Magento, Prestashop oraz WooCommerce (popularny dodatek do WordPressa). Każde z Nich ma swoje wady i zalety. Niewątpliwą wadą w porównaniu do gotowego oprogramowania jest to, że będziemy musieli posiadać odpowiednią wiedzę techniczną lub będziemy musieli zainwestować więcej pieniędzy na dodatkowe prace programistyczne i dostosowanie serwisu do swoich potrzeb. Zaletą jest to, że (podobnie jak gotowe oprogramowanie) tego typu rozwiązania posiadają już w standardzie bogate funkcjonalności, można je dowoli rozbudowywać i są po prostu przystosowane do obsługi większej ilości klientów. Uśrednione miesięczne koszty utrzymania nie powinny być większe niż w przypadku gotowego oprogramowania. Koszt uruchomienia – od ok. 5.000 zł netto jednorazowo.

Oprogramowanie dedykowane

Ostatnim wyborem na jaki możemy się zdecydować jest skorzystanie z 100% dedykowanego rozwiązania, które będzie na miarę skrojone pod Nasze potrzeby. Zaletą jest to, że możemy zrobić praktycznie każdą funkcjonalność oraz wszystko spersonalizować wedle własnego uznania. W przypadku tego rozwiązania niestety jest jeden haczyk – będzie to sporo kosztować nieważne jakiego wykonawcę oprogramowania wybierzmy. Koszt uruchomienia – od 15.000 zł netto jednorazowo.

6. Regulaminy i ukochane RODO

Kolejną sprawą, którą musimy się zająć jest dodanie na sklepie odpowiednich treści w regulaminie sklepu, polityki prywatności, informacji o wykorzystaniu cookies, czy informacji o zbieraniu danych osobowych i RODO.

W tym celu nie radzę samemu konstruować regulaminu ani dodawaniu wszystkich wymaganych zapisów. Nie radzę także posiłkować się wpisami w internecie na ten temat, gdyż “ile osób tyle opinii”, a nie każda jest prawdziwa. W mojej opinii warto zainwestować i skorzystać z usług kancelarii prawnej – koszt opracowania dokumentów wraz z gwarancją kancelarii to ok. kilkuset złotych.

7. Testy, testy, testy.

Po załatwieniu tematów prawnych możemy uznać, że sklep internetowy jest gotowy do sprzedaży. Zanim wydamy budżet na promocję i reklamę warto jeszcze sklep przetestować od strony klienta.

Poniżej kilka punktów, na które należy zwrócić uwagę:

  • przetestuj, czy sklep dobrze wyświetla się na naszym komputerze oraz smartfonie
  • przejdź kilka stron i zobaczmy jak to wszystko wygląda
  • zrób testowy zakup – wybierz sobie najtańszy produkt, dodaj do koszyka, wybierz płatność i metodę dostawy i złóż zamówienie. Przetestuj także płatność online używając swojego realnego konta.

Jeśli wszystko jest ok możemy oficjalnie wystartować ze sprzedażą i “robić marketing” 😉

Czego przeważnie używają firmy?

Odpowiem tradycyjnie – to zależy od specyfiki działalności firmy.

Najczęściej obserwujemy zainteresowanie otwartym pół gotowym rozwiązaniem. Rozwiązania takie oferują już dość bogate funkcjonalności, są przystosowane do obsługi większej ilości klientów, ną otwarte na rozbudowę i dowolną personalizację. Co prawda kosztują więcej na początku, ale dobrze wykonane przynoszą profity w dłuższej perspektywie. Często w mojej pracy zdarzają się zlecenia związane z migracją z gotowych sklepów na tego typu rozwiązania.

Bardzo dobrze sprawdza się uruchomienie sklepu internetowego w ramach obecnej strony. Budując stronę internetową od Nowa można niskim nakładem pracy dodać do niej elementy sprzedażowe, dzięki czemu od razu dajemy klientom możliwość robienia zakupów. Dzięki opracowanym przeze mnie dodatkom do stron internetowych oraz dobraniu i zastosowaniu dostępnych rozwiązań jestem w stanie przerobić praktycznie każdą stronę na funkcjonalny sklep internetowy.

Jak widzisz utworzenie sklepu internetowego wcale nie jest takie proste i tanie. Wymaga sporo pracy i mniejszych lub większych nakładów finansowych. Niewątpliwie nakłady finansowo –  czasowe są i tak dużo mniejsze niż w przypadku biznesów tradycyjnych (offline).


Jeśli masz problemy ze swoim sklepem internetowym, chcesz go zmodyfikować i dodać nowe funkcjonalności lub po prostu chcesz uruchomić własny sklep internetowy zapraszam do kontaktu osobistego.

Dziękuję za poświęcony czas i przeczytanie do końca 🙂
Pozdrawiam,
Ogrodnik Grzegorz

– Ogrodnik Grzegorz
Programista sklepów internetowych z kilkuletnim doświadczeniem. Właściciel i programista w OnlineSystems.pl – mikro firmie świadczącej kompleksowe usługi w zakresie e-commerce.

OnlineSystems.pl – jesteśmy mikro firmą świadcząca usługi w zakresie e-commerce. Specjalizujemy się w tworzeniu wydajnych i nowoczesnych sklepów internetowych i systemów b2b. Prowadzimy też obsługę techniczną oraz doradztwo dla sklepów internetowych – pomagamy w obsłudze, monitorujemy sklep, dodajemy nowe funkcjonalności lub modyfikujemy istniejące rozwiązania. Pomagamy również automatyzować powtarzalne procesy w sprzedaży i obsłudze klienta. Wyróżniamy się szybką realizacją projektu, zgranym zespołem, dobrą orientacją oraz doświadczeniem na rynku handlu online. Klienci mogą u Nas sfinansować zakup usług za pomocą leasingu lub płatności ratalnej (pomagamy w formalnościach).